Hlavní obsah

RECENZE: Svůj Osud si v Brně píše na scéně sám Janáček

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Premiéra Janáčkovy opery Osud v režii světoznámého Roberta Carsena otevřela v pondělí na scéně Janáčkovy opery 7. mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno. Pro Carsena je to již šestá inscenovaná Janáčkova opera. Nastudoval ji s domácím souborem i zahraničními hostujícími pěvci.

Foto: Marek Olbrzymek

Philip Sheffield jako starý skladatel Živný se svým operním Osudem v rukou.

Článek

Osud je nejméně uváděnou operou ze skladatelova vrcholného tvůrčího období, přičemž libreto je nejtěsněji spjato se skladatelovým osobním životem. Prolnul se do něho jeho vztah k pěvkyni Kamile Urválkové, osobní i tvůrčí rysy.

Z této skutečnosti vychází i Carsen, který skladatele Živného propojuje přímo s Janáčkem, a to řadou konkrétních odkazů, počínaje vstupní scénou, kdy Živný prochází luhačovickou lázeňskou kolonádou s notýskem v ruce, do něhož si zapisuje, stejně jako Janáček, nápěvky odposlouchaných hovorů.

Inscenace vypráví příběh opery retrospektivně, vše odehrává v sále konzervatoře, kde na pódiu u klavíru komponuje Živný svou operu. Carsen rozdělil Živného mezi dva tenoristy, starší z nich sleduje s horečnatým zájmem své mladší alter ego, jeho komponování i výbušné manželské scény; vše, co se děje na scéně, jako by vznikalo z jeho autorské vůle.

Foto: Marek Olbrzymek

Zhroucený skladatel (Philip Sheffield) přibližuje konzervatoristům svou operu.

V posledním dějství, jež se odehrává s časovým odstupem, pak vstupuje na scénu přímo, aby se studentům konzervatoře pokusil sdělit nesdělitelnou zkušenost svého osobního i tvůrčího osudu.

Carsenova koncepce se pokouší vnést do příběhu Osudu životní logiku a povýšit operu tématem běsů pronásledujících tvůrčí osobnost, což byl nepochybně i případ Janáčkův. Realistický přístup k příběhu však naráží na stylizovaný jazyk a torzovitost libreta, zejména v prvních dvou dějstvích. Inscenace se tento rozpor snaží řešit střídáním expresivního spodního svícení, jež dění dodává až přízračně snový charakter, s realistickým.

Postavu Živného po pěvecké i herecké stránce na vysoké úrovni ztvárnili Enrico Casari (Mladý Živný) a Philip Sheffield (Starý Živný), který při vší herecké živosti těžce zápolil se srozumitelností šroubované češtiny. Mílu Válkovou zpívala výborná Alžběta Poláčková, její šílenou Matku v hutné zkratce vystihla Natascha Petrinsky. Vynikající pěvecký i herecký výkon již tradičně podal sbor Janáčkovy opery i Dětský sbor Brno.

Nejcennější hodnotou inscenace je hudební nastudování šéfdirigenta brněnské opery Marka Ivanoviće, který Janáčkovu partituru vypracoval do nejjemnějších dynamických a barevných odstínů, a to v citlivě sladěné zvukové i výrazové jednotě jeviště i orchestru.

Leoš Janáček: Osud
Hudební nastudování a dirigent Marko Ivanović, režie Robert Carsen, scéna Radu Boruzescu, kostýmy Annemarie Woods, světelný design Robert Carsen a Peter van Praet. Premiéra 28. září v Janáčkově opeře Národního divadla Brno

Hodnocení 85 %

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám