RECENZE: Na smrt. Kniha tak děsivá, že se skoro nedá číst

Právo, Štěpánka Zenklová

Viktor a Karel jsou kamarádi z dětství, Žid a Němec vyrůstající ve slovenském Ružomberku. Jejich poklidný život rozetne krátce před maturitou nečekaná tragédie a cesty obou se oddělí. Viktor prchá do Ameriky, Karel se po čase stěhuje s rodiči do německého Mnichova. Píše se rok 1928 a ještě nikdo netuší, jak bude toto rozdělení vlivem světových událostí radikální.

Jozef Karika

Kniha Na smrt slovenského spisovatele Jozefa Kariky je prezentována jako mix historické ságy a thrilleru. Kritéria obojího splňuje na sto procent. Autor dějinné mezníky i souvislosti proplétá s příběhy obou mužů nenásilně, vše do sebe logicky zapadá, oslích můstků není třeba. Snad až v samotném závěru si čtenář může chvílemi pomyslet, že tohle už není možné. Karika má ale všechny situace plně pod kontrolou a při zpětném zamyšlení nezbývá než si říci: ano, to se vážně mohlo takhle stát.

Jako každý moderní thriller i tento dopřává čtenáři poctivou dávku násilí a detailně popsaných hrůzných scén. Na rozdíl od běžných knih tohoto žánru je však v této nelze přeskočit. Opravdu se totiž odehrály, byť jsou obě stěžejní postavy fiktivní. Je potřeba se jimi pročíst, i když to opravdu hodně bolí. Jinak by ve čtenáři nutně musel zůstat pocit, že uhýbá před pravdou a že se tím zpronevěřuje utrpení obětí.

Obal knihy

Kromě toho jsou kruté scény podstatné pro pochopení vývoje psychologie hlavních hrdinů. Viktor se v Americe stane členem židovského mafiánského gangu a do násilné spirály se propadá takřka okamžitě.

Karel, ze kterého se stává obdivovatel nacistické ideologie, se do ní dostává nenápadně, o to ale šíleněji.

Karika ale nezůstává jen u nich dvou. Podrobně popisuje třeba i pocity dítěte, které právě přichází o život v plynové komoře či pod skalpelem doktora Mengeleho. Stejně tak jako z neustálého vraždění plíživě se blížící nervové zhroucení esesáka. To vše činí knihu pro slabé povahy chvílemi takřka nečitelnou.

Přestože se kniha Na smrt nečte snadno a vyžaduje dlouhé oddychové pauzy, je dílem strhujícím a skvěle napsaným. Za brutalitu historie autor nemůže.

Jozef Karika: Na smrt
Argo, překlad: Jiří Popiolek, 689 stran, 358 Kč