Od Čapkovy Matky k Haškovu Švejkovi
Skladatel a šéfdirigent Janáčkovy opery Národního divadla Brno Marko Ivanović je autorem hudby k opeře Monument, k níž libreto napsal režisér David Radok. Monument je již čtvrtou inscenací, jež Radoka přivádí do brněnské opery, tentokrát nejen jako režiséra, ale i scénografa. Inspiraci ke společnému dílu našli autoři v pohnutých životních osudech sochaře Otakara Švece, autora Stalinova pomníku na pražské Letné.
„Nejedná se o dokument, ale o volnou inspiraci absurdní stavbou, která obsahuje veškeré ingredience antické tragédie. Domnívám se, že opera vyžaduje jiné ztvárnění skutečnosti než divadelní hra, film nebo literární dílo. Potřebuje umocnit a vytáhnout jenom kvintesenci situací, vztahů. Vyprávět příběh dokumentárně, to prostě nepasuje do operní formy,“ říká Radok.
Postavu Sochaře v Radokově režii a pod Ivanovićovou taktovkou ztvární Svatopluk Sem, Manželku Markéta Cukrová, Kolegu Roman Hoza, Ministra kultury Ondřej Koplík, představí se i další pěvci, sbor a orchestr brněnské opery. Světová premiéra v Janáčkově divadle se koná 7. února.
Čapkova Matka s Jitkou Smutnou
Sto třicet let uplynulo 9. ledna od narození spisovatele a dramatika Čapka a toto jubileum inspirovalo divadla k prověrce životnosti jeho dramatického odkazu. Vršovické divadlo Mana uvádí 5. února premiéru jeho Matky s Jitkou Smutnou v titulní roli. V režii Petera Gábora hrají i Dušan Sitek, Aleš Bílík, Ivan Koreček, Jaroslav Blažek, Leonard Hädler Stirský a Matěj Vejdělek.
Hru staršího Čapkova souputníka, dramatika Viktora Dyka, Zmoudření Dona Quijota uvedlo v roce 1914 poprvé na české jeviště pražské Divadlo na Vinohradech. Nyní se k ní dramaturgie vrací a v pořadí již třetí vinohradská inscenace titulu hodlá znovu konfrontovat snílkovství Dona Quijota s pragmatickým světem jeho okolí.
V režii Martina Čičváka vytvoří titulní postavu Tomáš Pavelka, Sancha Panzu vytvoří Ondřej Brousek, v dalších rolích se objeví Otakar Brousek ml., Eva Režnarová, Aleš Procházka, Zuzana Vejvodová, Naďa Konvalinková a další herci. Premiéra se koná 7. února.
Každý má svou pravdu tvrdí titul jedné z her italského spisovatele, dramatika, nositele Nobelovy ceny Luigiho Pirandella. Na půdorysu příběhu tajemných přistěhovalců rozvíjí Pirandello úvahy o identitě lidského individua a způsobu, jakým ho vnímá jeho okolí. Hru nastudoval s činohrou plzeňského Divadla J. K. Tyla režisér Mikoláš Tyc a premiéru ve Velkém divadle má v sobotu 8. února.
Dojde i na muzikály
Zatímco muzikálový soubor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě sáhl po jednom z nejklasičtějších titulů, West Side Story, Městské divadlo v Brně uvádí zbrusu nový muzikál Ráj, který završuje autorskou trilogii Stanislava Moši a Zdenka Merty Osudová komedie.
Nové nastudování slavného Bernsteinova muzikálu bude mít premiéru 6. února na scéně Divadla Jiřího Myrona v režii Jiřího Nekvasila a hudebním nastudování Jakuba Žídka. Fantasy muzikál Ráj z blízké budoucnosti bude v režii Stanislava Moši poprvé uveden na Hudební scéně Městského divadla Brno 8. února.
Horácké divadlo v Jihlavě uvede 8. února dramatizaci Haškova románu Osudy dobrého vojáka Švejka. Autorem dramatizace je Roman Sikora a titulní roli si v režii Michala Skočovského zahraje Lukáš Matěj.
Divadlo v Šumperku ve stejný den uvede premiéru inscenace hry britského dramatika Petera Shaffera Amadeus, kterou proslavil zejména film Miloše Formana. Postavu Mozarta vytvoří Vít Hoffman, Salieriho Matěj Kašík.