Hlavní obsah

Koním se krásné oči loupat nemají

Právo, Jiří P. Kříž
JIHLAVA

Equua (Koně, 1973) věhlasného Petra Shaffera zdobí prestižní broadwayská cena Tony Awards. Vedle tisícovky repríz v New Yorku se hrála v nejlepších divadlech po celém světě. Sydney Lumet podle ní natočil film (1977) s Richardem Burtonem v roli psychiatra Dysarta. U nás k ní ale přistupujeme s ostychem. Nejnověji ji hrají v Horáckém divadle Jihlava.

Foto: Aleš Plevka

Společný tanec pod taktovkou Hanky Králové způsobil mnoho smíchu

Článek

Režie na Českomoravské vysočině se ujal Karel Kříž, kterému se v Horáckém divadle daří - ostatně jako kdekoli. Přesto připomínám, že právě tady před dvěma lety uvedl do života jedno z nejlepších polistopadových nastudování Dürrenmattovy Návštěvy staré dámy.

Karel Kříž má scénografku

Zápletka Shafferova Equua je spekulativnější než třeba jeho konfrontace Mozarta se Salierim. Psychiatr Martin Dysart (Milan Šindelář) se pokouší odhalit motivaci teenagera Alana Stranga (Radim Jíra), který své původní zbožštění koní, a zejména hnědáka Nugetta, proměnil ve zkratovou nenávist vedoucí k hrůznému činu - oslepení všech koní stáje Harryho Daltona (Jiří Vobecký).

Vlastně je Equus jedním z dramatikových zamyšlení o boží existenci. V závěrečném prolnutí psychiatra a mladého delikventa se Shaffer pokusil osvětlit ovlivňování činů člověka božstvem. Poněkud tím ovšem rozmělnil faktičtější vlivy jedince v rodinném a společenském prostředí, ačkoli příběh Alana je právě o tomto problému, včetně nepřipravenosti prožít první  milostné vzplanutí, konkrétně s Jill Masonovou (Hana Briešťanská).

Dobrou režisérovou spolupracovnicí v oblasti scénografie a kostýmů se stává jeho dcera Kristina Matre Křížová. Po barevně rozjásaném Jak se vám líbí v Kladně volila tentokrát s ohledem na tragičtější linii inscenace tlumenější kontury obou těchto složek. Poněkud nadbytečně akcentovala drátěné siluety koňských hlav, s nimiž statečně zápasí herci Gerstner, Šípek, Valouch a Jiránek.

Velký výkon Radima Jíry

Kříž s dramaturgyní Marií Procházkovou eliminovali rozsáhlý Shafferův text na nosné zápletky. Neutrpěla však ani úvahově konverzační filozofická polemika. Rozhodně za zaznamenání stojí expresívně gradovaný herecký výkon Radima Jíry v roli Alana. Hrál doslova na krev a potáhl herectví v Horáckém divadle do provokativních poloh, jaké kritika oceňuje většinou jen na nejlepších českých scénách.

Z ostatních herců naplňuje Křížův výklad inscenace vedle Šindeláře a Briešťanské také Ludmila Forétková (Alanova matka). V Equuovi je výrazně cítit snahu několika posledních sezón neulpívat jen na věčných divadelních tématech. Diváci jsou k této tendenci stále vstřícnější.

Horácké divadlo Jihlava - Peter Shaffer: Equus.

Přeložil Ivo T. Havlů. Režie Karel Kříž, dramaturgie Marie Procházková, hudba Vladimír Franz, scéna a kostýmy Kristina Matre Křížová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám