Hlavní obsah

Jeden pokus, jedna role osmimilimetrového materiálu: český Drobek bodoval v Cannes

Novinky, Lenka Hloušková

Krátký film Crumbs, tedy česky Drobek, od kreativní dvojice Robot Chocolate se dostal do výběru nejlepších osmi filmů, tzv. Cannes8 prestižní soutěže Straight8. Poslední český úspěch v této soutěži byl před jedenácti lety fantastickým filmem Déjà vu od tvůrčího dua Ilji Smiljaniče a Slávka Horáka, jehož celovečerní film Havel je právě v kinech.

Drobek film

 
Článek

Animovaný film Crumbs vznikl jako producentský počin Alexandry Moravčíkové pod taktovkou Robot Chocolate. Tu tvoří animátorka a režisérka Gabriela Plačková společně s režisérem Robertem Hlozem. Vznik filmu podpořila produkce Stink Prague.

„Crumbs je film o hádce odehrávající se v realitě, kde je vše možné. Chtěli jsme pro soutěž Straight8 vytvořit koncept, který bude proveditelný, avšak diváky překvapí natolik, že se budou sami sebe ptát 'Jak tohle udělali?'.

Použité triky tvůrci promýšleli týdny.

Animace i triky představovaly velké riziko, že se při natáčení něco pokazí a celá role s filmem bude nakonec k ničemu, ale snažili jsme se co nejlépe se připravit a ono to vyšlo,” říká o filmu režisérka Gabriela Plačková.

Krátký film “Crumbs” ve výběru nejlepších osmi filmů tzv. Cannes8Video: Asociace animovaného filmu

Na jeden pokus

Za kamerou stál Ondřej Nedvěd, hudbu k filmu vytvořil Václav Toman, jako herci se představili rovněž animátoři: Veronika Zacharová a Milan Ondruch.

Prestižní soutěž Straight8 funguje od roku 1999. Přihlásit se do ní mohou filmy natočené na jednu roli super8 filmu bez střihu. Laicky řečeno se točí „na první dobrou“.

Film se odesílá na vyvolání do Londýna. Až později se k němu přidává soundtrack, prakticky naslepo, bez náhledu konečného vizuálu. Do Cannes pak postupuje pouhých 8 nejlepších osm snímků.

Z natáčení filmu Drobek.

„Na natáčení bylo nejzajímavější to, že jsme museli točit na jednu roli 8mm materiálu, což znamenalo vymyslet vše tak, abychom se vyhnuli jakékoliv digitální postprodukci,“ popisuje kameraman filmu Ondřej Nedvěd.

 Týdny příprav triků

Jako formu zvolili tvůrci animační techniku pixelace a v přetechnizovaném dnešním světě vsadili na klasiku podobnou nejzdařilejším kouskům dnes již legendárního Jana Švankmajera. Natáčení filmu se stopáží 2 minuty 15 sekund trvalo tvůrcům celé tři dny, kterým předcházely týdny příprav filmových triků.

Reklama

Výběr článků

Načítám