Hlavní obsah
Agáta (Barbora Řeřichová) a Anička (Lucie Kaňková) tvoří v opavské inscenaci jednu bytost. Foto: Tomáš Ruta

Janáčkův Osud i Čarostřelec Sigmunda Freuda

Festival hudebního divadla Opera 2020, jehož 14. ročník představí do 2. března v Praze tvorbu prakticky všech domácích stálých operních souborů a dvou slovenských, otevřelo 4. ledna v Národním divadle ostravské Národní divadlo moravskoslezské.

Agáta (Barbora Řeřichová) a Anička (Lucie Kaňková) tvoří v opavské inscenaci jednu bytost. Foto: Tomáš Ruta
Janáčkův Osud i Čarostřelec Sigmunda Freuda

Operní bienále pořádá od roku 1993 Jednota hudebního divadla ve spolupráci s pražským Národním divadlem a zúčastněnými scénami, které si samy volí, čím se chtějí prezentovat. Každý ročník festivalu přiváží do Prahy řadu pozoruhodných titulů i inscenací.

Ostravský soubor předvedl pražskému publiku málo uváděnou Janáčkovu operu Osud v kvalitní hudební, pěvecké i inscenační podobě. Výkony Martina Šrejmy, Petry Alvarez Šimkové i Veroniky Holbové, jakož i sboru a orchestru odměnilo publikum velkým aplausem.

Liberecká opera zaujala inscenací operních aktovek Sergeje Rachmaninova Francesca da Rimini a Lakomý rytíř, jež jsou společně uvedeny u nás poprvé. Režisérka Linda Keprtová nalezla pro vyjádření dantovského pekla sugestivní obraz v novodobém gulagu, do něhož zasadila oba příběhy plné vášně. Vynikající výkon předvedl orchestr Divadla F. X. Šaldy pod taktovkou Martina Doubravského i celý soubor liberecké opery.

Inscenace Weberova Čarostřelce v podání Slezského divadla z Opavy dokázala, že i známý a uváděný titul může překvapit. Režisér Lubor Cukr přesadil operu z romantických přírodních kulis do ordinace psychoanalytika Sigmunda Freuda a domyslel osudy jednotlivých postav. Jeho koncepce je zajímavá, byť nenachází dostatečnou oporu v libretu opery. Publikum o ní zaujatě diskutovalo s tvůrci i sólisty na besedě v salonku Stavovského divadla dlouho po skončení úterního představení.

Tradičnější podobu zvolil soubor Moravského divadla z Olomouce pro Mozartovu operu Cosi fan tutte. Pokus o hravé uchopení příběhu podvedených milenců přijalo publikum vstřícně, zejména kvůli výkonům obou protagonistek Barbory Řeřichové a Anny Nitrové. Řeřichová spolu s Lucií Kaňkovou dominovaly v rolích Agáty a Aničky i v inscenaci Čarostřelce.

Festival nabízí prostor pro konfrontaci a ucelenou představu o tvorbě domácího operního divadla, přičemž se ukazuje, že vynikající operní divadlo vzniká i mimo hlavní centra. Dalším festivalovým titulem budou 12. ledna Broučci Jana Jiráska plzeňského Divadla J. K. Tyla.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků