Hlavní obsah

Geniální skladatel nepsal jen pro klavír

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Violoncellista Jiří Bárta (43) vydal nové album u Supraphonu, na které nahrál spolu s klavíristou Martinem Kasíkem skladby Fryderika Chopina pro cello a klavír. Za své předcházející CD s díly Nováka a Kodályho získal v Anglii v roce 2004 ocenění Editor's Choice časopisu Gramophone.

Článek

Jak vznikl nápad nahrát nepříliš známé Chopinovy skladby?

Skladatel je trochu neprávem považován pouze za geniálního autora klavírních věcí, ale méně se ví o jeho skladbách pro violoncello s klavírem. Sonáta i Polonéza se občas na koncertech objeví, o existenci virtuózního Grand dua jsem neměl potuchy, což platí i o klavírním triu.

Jak jste si vybíral spoluhráče?

S Martinem Kasíkem se znám delší dobu a spolupráci jsme dlouho plánovali. Určitě je to jeden z našich nejlepších pianistů současnosti, stejně jako houslista Jan Talich, který se k nám připojil v klavírním triu.

Kolikátá je to vaše nahrávka v Supraphonu?

Tuším, že devátá, mám za sebou spolupráci s Mariánem Lapšanským, několik CD s orchestrem při Dvořákových či Šostakovičových koncertech, kromě dalších i velice oceňované album z roku 2000 Reflexe s přídavkovými čísly.

Vedle Supraphonu ale spolupracuji i s dalšími firmami, jako českým Lotosem a londýnským Hyperionem. Mám i nominaci na cenu Akademie populární hudby za CD Sagitarius s Milanem Svobodou, objevil jsem se i na albu Magdaleny Kožené u Deutsche Gramophon.

Co připravujete jako další nahrávací projekt?

Další desku pro londýnský Hyperion, kde bych příští rok měl nahrát Rubinsteinovy sonáty.

Jste znám i jako interpret soudobé hudby. Co vás v ní naposledy zaujalo?

Hodně mne oslovily skladby pro cello od našich autorů Petera Grahama, Marka Kopelenta, Petra Pokorného, Pavla Zemka a Kryštofa Mařatky. Třeba takové Mařatkovo Vojacello, což jsou 3 kusy pro cello a orchestr vycházející z cikánských melodií, by určitě po Paříži, kde bylo uvedeno, našlo ohlas i u nás.

Jak se s hudbou snáší jízda na rychlých motocyklech, kterou jste proslulý?

Docela dobře, jen samozřejmě nemohu jezdit na zkoušky či koncerty s nástrojem na motorce. Ale jinak se najezdím dost a dost, loni jsem si dokonce koupil nový stroj a místo japonské Yamahy nyní jezdím na italské Aprilii.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám