Hlavní obsah

Fotografie výtvarnice Markéty Othové lákají

Novinky, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Král amerického pop-artu Andy Warhol založil svoji slávu i na tom, že vypadal jako nemocný člověk. Jeho smrtelně bledá tvář se hluboko zaryla do paměti všem, kteří ho viděli na vernisážích nebo zahlédli v televizi. Výtvarnice Markéta Othová (ročník 1968) zas působí velmi nesměle, plaše a bázlivě.

Foto: Robin Balon
Článek

 Z publicity má téměř panickou hrůzu, při bouřlivější diskusi zadrhává. Přímé setkání s ní je odzbrojující. Ona nepotřebuje kritiku, ale ochranu, a každý jiný postoj by působil skoro jako zločin.

Od grafiky k fotografii

Rodačka z Brna vystudovala v 80. letech na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, nejprve ateliér filmové a televizní grafiky, pak ateliér ilustrace a grafiky. Po listopadovém převratu se zařadila k nové generaci, před níž se otevřel svět, Evropa i Amerika. Zastupuje jí také v zahraničí nejagilnější z českých galeristů Jiří Švestka. A právě v jeho galerii v centru Prahy nyní Othová vystavuje, aby jako čerstvá držitelka Chalupeckého ceny pro mladé talenty využila svého práva představit se veřejnosti větší expozicí.

Název zní Best of, To nejlepší. Jsou to velké černobílé fotografie. Autorka chce "představit to nejpoetičtější a esteticky nejpůsobivější" ze svého soukromého archivu. Záběry do poklidných zahrad, na vrcholky skalnatých hor, na periférii velkoměsta: křehkost a něžnost se promítají do všeho kolem. A tak i snímek obyčejného parku s čerstvě sestříhaným trávníkem je jejím intimním duševním autoportrétem.

Stará dobrá ruční práce

Othová si rozměrné fotografie vyrábí ručně v ateliéru fotografa Martina Poláka. Negativy promítá na stěnu, fotografické papíry pak koupe v lázni s dvaceti litry ustalovače. Každý kus je tak velmi osobně spojen s ní samotnou. Ona sama fotografka není, což je i poznat, protože z hlediska řemesla tu a tam najdeme prohřešky. "Právě to mi však umožňuje pohybovat se velmi svobodně. Mohu překračovat veškerá tabu a zavedená klišé. Fotím figury stojící proti světlu, a je mi to úplně jedno, malé kinofilmy zvětšuji do nepřípustně velkých rozměrů. Dělám prostě víc výtvarné obrazy než dokumentární snímky," oponuje na případné námitky.

Úplně rozmazanou a pro jiné prakticky nepovedenou fotografii považuje za ohromně výtvarnou a kreativní, protože i svou nedokonalostí může působit krásně. Vše tedy může být uměním: záleží na tvůrci a jeho osobním vidění. O takovém přístupu lze mít pochybnosti, faktem však je, že současný výtvarný svět na něj reaguje pozitivně, což mimo jiné dokládá i skutečnost, že Jiří Švestka ve světě celkem s úspěchem prodává fotografie Othové za cenu 2 tisíců dolarů za kus.

Markéta Othová: Best of, Galerie Jiří Švestka v Praze, otevřeno do 30. dubna od úterý do pátku od 12 do 18 hodin, v sobotu od 11 do 18 hodin

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám