Hlavní obsah

Budoucnost světa je zakletá v kvalitním designu

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jednadvacátý ročník pražského festivalu Designblok, který trvá do 21. října, rozbil stan na obvyklém místě. Centrem přehlídky se tradičně stal interiér Průmyslového paláce a Lapidária na Výstavišti. Novinkou je možnost zažít kvalitní design i mimo hlavní město. Zvláštní autobusy dovezou fanoušky do galerie 8smička v Humpolci, industriálního prostoru Uhelného mlýna v Libčicích nad Vltavou a do skláren Rűckl a Bomma.

Foto: Jan Šída, Právo

Návrhářka Veronika Watzková vyrábí závěsné šperky a brože.

Článek

Ideou ročníku je téma budoucnosti. Mezi jednotlivými exponáty 348 tvůrců či značek si totiž mnohý návštěvník musí položit otázku, jestli design může zlepšit život člověka na zemi a předat poselství budoucím generacím.

To, co může přehlídka nabídnout následujícím pokolením, je především kvalita. Ta je u všech vystavených věcí samozřejmostí. Řemeslnému zpracování pomáhá posun v technologiích, hlavně v oblasti počítačů. Dalším důležitým faktorem je velké spektrum nápadů. Design se dnes nevyhne opravdu žádné věci běžné denní potřeby.

Festival prezentuje jak drobnou šperkařskou práci (Eliška Lhotská Jewellery), zajímavý přístup k vizualitě brýlí studia Optiqa (i s využitím tváře bývalé televizní hlasatelky Saskie Burešové) či elegantní vizáž sportovního vozu Renault, připomínající tvarem a šedostříbrnou barvou dravého žraloka.

Extravagance je trend

Výtvarníci se zaměřují i na módu a drobné doplňky. Veronika Watzková vyrábí závěsné šperky a brože. Některé jsou masivní, vytvořené z třešňového dřeva a stříbra, třeba ve tvaru lidské lebky, květů či zvířat. Určitá extravagance je dnes trend.

To je patrné i z nejrozšířenějšího designového artiklu, skla a porcelánu. Tuzemská tradice se v něm kříží s orientálními vlivy, doplňuje ji postmoderní vizualita (Anna Jožová, Roman Šedina), pracuje i s recyklovatelným materiálem. Studio Srna například vytváří vázy, skleničky nebo mísy ze skla pivních lahví.

Originální zpracování vizuality věcí najdeme všude. U kancelářského stolu, jehož výška se dá pomocí mobilu redukovat (studio Modesk), stejně jako u dětské knížky ABCZ aneb H jako Havel Denisy Šedivé, která na kontrastu černých písmen a čar na bílém papíře přibližuje hravou formou nejmenším čtenářům naši národní identitu.

Handicapem všech krásných a kvalitních věcí je často vysoká pořizovací cena. Určitou úroveň i originální nápad je ovšem vždy třeba zaplatit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám