Nový překlad Martina Hilského režíruje Lucie Bělohradská. První čtená zkouška začala ve Švandově divadle už v polovině dubna, v těchto dnech ale už soubor zkouší po nocích na nádvoří Nejvyššího purkrabství. Po loňském úspěchu Krále Leara s Janem Třískou v hlavní roli si pořádající agentura Schock troufla na další tragédii.

Doporučené články

Ofélie zrcadlem Hamleta

"Po Learovi už víme, že publikum neodmítá přijít do letního amfiteátru na tragédii, pokud ví, že jde o kvalitu a dobré herce," vysvětluje producent a umělecký ředitel festivalu Alexej Pyško. "Kdybych dokázal alespoň z poloviny pochopit, kdo je Hamlet a jak přemýšlí, a protnout postavu se svým životem, mohla by pro mě být tahle role vstupenkou mezi velký kluky," říká Jiří Langmajer, který před dvanácti letech začínal jako Laertes své stálé angažmá v Divadle pod Palmovkou.

Petra Špalková, s níž se na jevišti setkal poprvé, se chystá Ofélii hrát jako silný Hamletův protějšek, a ne poddajnou a manipulovatelnou ženu, jak bývá tradičně vykládána. "Doufám, že tím, jak intenzívně vnitřně žije, mu bude silnou partnerkou, a dokonce jakýmsi zrcadlem. Ofélie je vášnivá žena. Ztráta jeho lásky ji připraví nejdřív o duši a poté i o tělo.

Současné drama

"Podle překladatele Martina Hilského je Shakespearova Ofélie skutečně vášnivá postava, plná smyslové touhy, roztrhaná na kusy rozporem mezi silnou láskou k otci a k Hamletovi. "V této souvislosti pro mě byl zajímavý i jazyk jejího šílenství. Nacházel jsem v něm například útržky dobových milostných písní."

Režisérka Lucie Bělohradská se Hamleta rozhodla inscenovat jako současné drama, ale zároveň dbá na to, aby nešlo o povrchní aktualizaci a aby inscenace respektovala dramatika. "Nejtěžší pro mě je sloučení těchto dvou cest. Ale jsem přesvědčena, že to tak musí být. Vždyť Hamlet byl už v Shakespearově době jeho současníkem. A také je ve hře věta, že divadlo zrcadlí svou dobu," vysvětluje.

Ve skleněném domě

Současnému pojetí vychází vstříc i scéna architekta Ondřeje Nekvasila, který pro inscenaci navrhl moderní skleněný dům, vyrůstající z původní kamenné stěny purkrabství. Inscenátoři totiž už nechtěli pokračovat v dosavadním "přírodním" stylu. Loňského Krále Leara považují za jeho dosavadní vrchol. Průhledná dvoupatrová konstrukce z kovu a skla je podle režisérky jakousi spojnicí mezi nebem a zemí, která má však i praktickou výhodu. Na herce tak bude publikum vidět lépe, než když se hlediště a jeviště setkávají v jedné rovině jako tomu bylo dosud.

Premiéra Hamleta se uskuteční v pátek 27. června, od 15. 7. do 19. 7. by se měla inscenace přesunout do Brna, od 13. do 17. 8. jsou plánována představení v Bratislavě. Král Lear s Janem Třískou se bude hrát na Hradě od 15. 7. do 17. 8. a od 26. do 30. 8. v Brně.