Nový překlad Martina Hilského režíruje Lucie Bělohradská. První čtená zkouška začala ve Švandově divadle už v polovině dubna, v těchto dnech ale už soubor zkouší po nocích na nádvoří Nejvyššího purkrabství. Po loňském úspěchu Krále Leara s Janem Třískou v hlavní roli si pořádající agentura Schock troufla na další tragédii.

Ofélie zrcadlem Hamleta

"Po Learovi už víme, že publikum neodmítá přijít do letního amfiteátru na tragédii, pokud ví, že jde o kvalitu a dobré herce," vysvětluje producent a umělecký ředitel festivalu Alexej Pyško. "Kdybych dokázal alespoň z poloviny pochopit, kdo je Hamlet a jak přemýšlí, a protnout postavu se svým životem, mohla by pro mě být tahle role vstupenkou mezi velký kluky," říká Jiří Langmajer, který před dvanácti letech začínal jako Laertes své stálé angažmá v Divadle pod Palmovkou.

Petra Špalková, s níž se na jevišti setkal poprvé, se chystá Ofélii hrát jako silný Hamletův protějšek, a ne poddajnou a manipulovatelnou ženu, jak bývá tradičně vykládána. "Doufám, že tím, jak intenzívně vnitřně žije, mu bude silnou partnerkou, a dokonce jakýmsi zrcadlem. Ofélie je vášnivá žena. Ztráta jeho lásky ji připraví nejdřív o duši a poté i o tělo.

Současné drama

"Podle překladatele Martina Hilského je Shakespearova Ofélie skutečně vášnivá postava, plná smyslové touhy, roztrhaná na kusy rozporem mezi silnou láskou k otci a k Hamletovi. "V této souvislosti pro mě byl zajímavý i jazyk jejího šílenství. Nacházel jsem v něm například útržky dobových milostných písní."

Režisérka Lucie Bělohradská se Hamleta rozhodla inscenovat jako současné drama, ale zároveň dbá na to, aby nešlo o povrchní aktualizaci a aby inscenace respektovala dramatika. "Nejtěžší pro mě je sloučení těchto dvou cest. Ale jsem přesvědčena, že to tak musí být. Vždyť Hamlet byl už v Shakespearově době jeho současníkem. A také je ve hře věta, že divadlo zrcadlí svou dobu," vysvětluje.

Ve skleněném domě

Současnému pojetí vychází vstříc i scéna architekta Ondřeje Nekvasila, který pro inscenaci navrhl moderní skleněný dům, vyrůstající z původní kamenné stěny purkrabství. Inscenátoři totiž už nechtěli pokračovat v dosavadním "přírodním" stylu. Loňského Krále Leara považují za jeho dosavadní vrchol. Průhledná dvoupatrová konstrukce z kovu a skla je podle režisérky jakousi spojnicí mezi nebem a zemí, která má však i praktickou výhodu. Na herce tak bude publikum vidět lépe, než když se hlediště a jeviště setkávají v jedné rovině jako tomu bylo dosud.

Premiéra Hamleta se uskuteční v pátek 27. června, od 15. 7. do 19. 7. by se měla inscenace přesunout do Brna, od 13. do 17. 8. jsou plánována představení v Bratislavě. Král Lear s Janem Třískou se bude hrát na Hradě od 15. 7. do 17. 8. a od 26. do 30. 8. v Brně.