Jednodušší práci budu mít s filmem Bandidas (nepřekonatelný český název zní "Sexy pistols"), který Besson produkoval (a napsal k němu scénář, takže rozhodně není bez viny). Vypráví o dvou odvážných děvčatech (Penélope Cruzová a Salma Hayeková), která se na divokém západě v klasickém kovbojském období stanou banditkami a vykrádají banky.

Sexy pistols chtějí být čistě zábavný akční film se sexy čičinkami - něco jako Charlieho andílci. Proto nemá smysl mu vytýkat nesmyslnost ústřední zápletky (padouch hlavním hrdinkámi [při]zabije rodiče, hrdinky se mu mstí tím, že začnou vykrádat jeho banky, i když ho hned v úvodu mohly prostě zastřelit). O logiku tady opravdu nejde, ale film zdaleka neobsahuje tolik akce, efektů, vtipů nebo erotiky, aby fungoval jako bezmozková podívaná.

Steve Zahn hrál za svou kariéru v mnoha špatných filmech (většinou zamindrákované idioty), ale vždycky mi jeho postavy byly tak nějak lidsky sympatické. V Sexy pistols hraje detektiva, který má být lidsky sympatický, nejdříve hrdinky pronásleduje, pak je jimi skoroosouložen a stane se jejich spojencem. Přesto mi byl v Sexy pistols mnohem méně sympatický, než třeba ve filmu Pekelná ženská (který jste pravděpodobně neviděli a je to dobře). A hlavní padouch (Dwight Yoakam) je tak mátožný, že mi z něj v paměti utkvěla pouze jeho hodně divná paruka.

Největší překvapení spočívá v tom, že ani hlavní dvě hrdinky nejsou nijak příliš cool nebo sexy. Vlastně jsou o dost méně sexy, než ve filmech, ve kterých tolik sexy být neměly (Frida). Navíc to vypadá, že obě dámy mají značné problémy dostat přes pysky (horní) anglické dialogy a nemohou se pak už soustředit na to, aby něco hrály.

Dva začínající režiséři (jejichž jména už jsem zapomněl, ale stejně by vám nic neřekla) naprosto nejsou schopni utáhnout celovečerní film podle velmi slabého scénáře, ve kterém je mnoho úplně zbytečných dialogů a dokonce pár okamžiků, které mají působit seriózně. Podle scénáře má být Hayeková "z lepší společnosti" a Cruzová chudá farmářka, čímž má vznikat jakýsi kontrast, ale ve výsledku by bylo úplně jedno, kdyby si role prohodily - obě jsou stejně matné. Přestřelek a honiček je v Sexy pistols proklatě málo a zdaleka nejlepší scéna celého filmu spočívá v tom, že hrdinky ve spodním prádle několik minut lezou po svázaném Zahnovi a líbají ho. Není to nic extra, ale je to opravdu zdaleka nejlepší scéna filmu, což o něm hodně vypovídá.

Je mi jasné, že představa těchto dvou slečen v komediálním westernu může divákovi připadat lákavá. Věřte mi, že po všech stránkách zábavnější ženské kovbojky jsou nejen Rychlejší než smrt, ale dokonce i Pistolnice.

Jsem naprosto ochoten akceptovat Bessonovu úvahu "Vyprodukuji narychlo hovadinu se dvěma sexy kočkami, díky které vytáhnu z blbých nadržených Evropanů (v USA se zatím film vůbec nemá promítat) dost peněz na to, abych si mohl natočit svůj nekomerční film, do kterého dám celé srdce." Nedělá to poprvé a je to rozhodně víc OK, než když režisér Mortal Kombatu 2 vysvětluje, že ho na projektu lákal zajímavý scénář a propracované postavy.

Takže Besson natočil film Angel-A, do kterého dal celé své srdce a který má shodou okolností premiéru také tento týden (nebo někdo mylně počítal s tím, že Besson přijede do Karlových Varů). Hlavním hrdinou filmu je Paříž, nasnímaná černobílou kamerou většinou za časného rána, takže působí skutečně magicky a nadpřirozeně vylidněně.

Hlavním hrdinou je neschopný invalidní (má chromou ruku) zlodějíček André, kteý se chystá spáchat sebevraždu skokem z mostu. Náhodou uvidí sošnou blondýnu Angelu, která se chystá udělat totéž, tak nějak se navzájem zachrání a blondýna se ho začne držet jako klíště, aby změnila jeho život (bez ohledu na to, jestli André chce).

Vizuálně je (kromě Paříže) zajímavá také skutečnost, že André je vpodstatě ošklivý trpaslík (Jamel Debbouze z Amélie z Montmartru), zatímco Angela je dvoumetrová supermodelka (švédská supermodelka Rie Rasmussenová, která se na začátku filmu Femme Fatale olizovala s Rebeccou Romijn-Stamosovou). Tím jsme už ale opravdu vyčerpali všechno, co je na filmu Angel-A dobré.

Besson nechce, aby novináři psali o "šokujícím odhalení", ke kterému dojde uprostřed filmu, i když ho mnozí odhalí dřív (například ti, kteří umějí číst a všimnou si, jak se film jmenuje). Řekněme, že onen zvrat zvedne zajímavost filmu asi o 5% a umožní Bessonovi, aby na konci byla minuta digitálních triků.

Na rozdíl od Sexy Pistols se Angel-A aspoň dá označit za zajímavý film, protože nám přinejmenším dá trochu nahlédnout do duše režiséra, který je schopný řemeslník, ale přitom velké dítě, které se chce se světem podělit o svou banální historku s megasuperbanálními dialogy a monology. A superkrátkou sukní Rasmussenové, která je možná lepší herečka, než byste čekali, ale pořád ne dostatečně dobrá herečka.

Angel-A je bohužel nejhorší film, který Besson v životě režíroval.

Ve zkratce...

Tomáš Baldýnský (filmař nebo politik, viz foto) si užívá v Karlový Varech na festivalu, který letos odřekl mnoho slavných světových filmových osobností. A bloguje o tom.

Na SomethingAwful.com mají hezkou sérii slavných filmů, upravených pro počítačové maniaky. Takže se dočkáte podobného sofistikovaného humoru:

Co dělal Anakin Skywalker těsně poté, co se z něj stal Darth Vader? Jak to, že tohle někoho napadlo až teď? Vždyť je to tak logické...

Každopádně, Anakin Skywalker nikdy nelétal opilý!

"Divoká planeta" je hodně psychedelická animovaná francouzsko-česká sci-fi ze 70. let (na chvíli se objeví i v psychedelickém filmu Cela). Teď je ale její psychedeličnost ještě zmnohonásobena, protože k ní někdo namixoval nový elektronický soundtrack. Celý výsledek je k vidění a slyšení tady.