Hlavní obsah

V Praze se představí kytarista John McLaughlin

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

V sobotu 18. března v pražském Obecním domě připomene fenomenální kytarista John McLaughlin svůj projekt Shakti, v němž v polovině 70. let spojil síly s indickými muzikanty. A přijede s ním i fenomenální tablista Zakir Hussain.

Článek

Oba jsem viděl, byli podle očekávání skvělí, ale nikdy jsem je neviděl spolu. Navíc Shakti, kteří ve své době představovali zcela výjimečný projekt, předznamenali ještě neexistující scénu world music a spojení muzikantů z různých kultur za účelem vytvoření něčeho nového.

McLaughlin nebyl na cestě za inspirací jinými kulturami sám. Už v 60. letech hledali na východě inspiraci saxofonisté John Coltrane nebo Yusef Lateef a Charles Lloyd. Ovšem do té doby si velcí muzikanti nanejvýš přizvali jednoho dva hudebníky z jiných kultur, nejčastěji latinskoamerické percussionisty, vzácněji pak po vzoru Beatles indické sitáristy a tablisty. Shakti však tvořili vedle McLaughlina tři Indové.

McLaughlin však stál u zrodu více stylů, už na konci 60. let nahrál s Milesem Davisem jeho dvě nejdůležitější elektrická alba In A Silent Way a Bitches Brew stojící na počátku jazzrocku. Tento styl pak sám rozvíjel v rockovějším Mahavishnu Orchestra, který udivoval ohromující virtuozitou všech zúčastněných hráčů. McLaughlinova technika se stala pověstnou, jeho sóla se snažily napodobit stovky kytaristů, kteří z umělečtějších stylů rocku naneštěstí udělali nudné závody, v nichž záviselo už jen na tom, kdo zahraje více tónů za kratší dobu, v čemž dosud pokračují čarostřelci typu Steva Vaie.

To už ale McLaughlin po krátké spolupráci s mexickým rockovým kytaristou Carlosem Santanou hrál s prorockými Shakti, z dnešního pohledu možná trochu líbivými a příliš stavějícími na virtuozitě. Ta je však kytaristovi vlastní. Potvrdila to na začátku 80. let flamengová alba, která nahrál s dalšími fenomenálními kytaristy, Paco DeLuciou a Alem DiMeolou, jež lze z odstupu také považovat za výlet do oblasti world music. Od té doby sice už McLaughlin s ničím novým nepřišel, ale komu se podařilo alespoň tohle!

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám