Článek
Do posledních chvil se věnoval přípravám své autorské výstavy a monografické knihy. Spolu s Pojarem spolupracoval Miroslav Štěpánek například i na nezapomenutelné, ač nedokončené adaptaci Trnkovy knížky pro děti Zahrada. Na jejím podkladě vzniklo v rozmezí let 1974 až 1977 pět krátkometrážních snímků - Milovník zvířat, O té velké mlze, Jak ulovit tygra, Velryba Abyrlev a O myších ve staniolu.
Miroslav Štěpánek se narodil 2. prosince 1923 v Libčici nad Vltavou. Pracoval jako ilustrátor, výtvarník a grafik, od začátku 60. let se začal soustavně uplatňovat jako výtvarník kreslených filmů. Veleúspěšnou se stala právě série krátkých poloplastických grotesek odstartovaná snímkem Potkali se u Kolína o dvou malých medvědech, proměňujících se v zápalu hry ve všechno možné. Některé díly spolurežíroval či režíroval právě on.
V roce 1964 vznikl v režii Václava Bedřicha kreslený film 40 dědečků, moderní pohádka s výstižnou zkratkou ve výtvarných návrzích i v animaci. Stejné postupy použil ve westernových groteskách Kamenáč Bill a drzí zajíci, Kamenáč Bill a ohromní moskyti a Kamenáč Bill a přepevné laso. Zálibu ve stylizaci a abstraktně-surreálné kresbě a malbě uplatnil Štěpánek ve filmech Pomsta (1968, režie Jiří Brdečka) a v autorském snímku C. K. Střelnice z roku 1969.
Společně s Pojarem připravil i sérii televizních večerníčků O Dášeňce. Kvůli neshodám se pak oba tvůrci rozešli. Štěpánek poté vytvořil návrhy pro celovečerní loutkový film Krysař, chystaný v 80. letech Evaldem Schormem. Realizace režijní i výtvarná nakonec připadla Jiřímu Bartovi.