Mnozí z vás se asi velice těší na premiéru pseudopohádky KLETBA BRATŘÍ GRIMMŮ, kterou Terry Gilliam natáčel v Praze. Jistě tedy budete překvapeni následujícím: KLETBA BRATŘÍ GRIMMŮ je zdaleka nejhorší film, jaký kdy Gilliam natočil! Je pravděpodobné, že došlo k nějakým neshodám s producenty a že film neodpovídá tomu, co Gilliam chtěl natočit, takže upřesňuji: KLETBA BRATŘÍ GRIMMŮ je zdaleka nejhorší film, pod kterým je Gilliam podepsán jako režisér.

Jde o historický příběh bratrů Wilhelma a Jacoba Grimma (Matt Damon a Heath Ledger), kteří "ve skutečnosti" nepsali pohádky, nýbrž putovali po válčící Evropě a likvidovali za peníze strašidla - která nebyla skutečná strašidla, ale jejich převlečení komplicové (opravdu hodně to připomíná zápletku DRAČÍHO SRDCE). Hned od začátku se objevují první problémy: Bratři (navzájem se oslovující "Jake" a "Will") jsou totiž hrozně nesympatičtí, oba jsou podvodníci, přičemž jeden je parchant a druhý idiot. Nicméně...

Bratři jsou zatčeni armádou a vysláni do městečka Marbaden, kde mizí děti v lese, kde "údajně" straší. Armáda si zřejmě myslí, že za tím stojí nějaký jiný šarlatán a proto ho nejlépe odhalí dva šarlatáni. Zde se bratři dají dohromady s krásnou děvou (Lena Headeyová, JESKYNĚ) a v lese s oživlými stromy objeví vysokou věž, v níž se skrývá polozombie čarodějka (Monica Bellucciová, na plátně poznatelná jen pár desítek sekund), kradoucí děti kvůli svému omládnutí. Nakonec dobro zvítězí a čarodějnice je poražena.

Jak vidíte, námět filmu není nějaká satira nebo parodie na pohádky, ale naprosto standardní nenápaditá pohádka, fantasy, nebo sériově vyrobený scénář k "Dračímu doupěti". Občas se na plátně objeví humor (většinou bohužel ve stylu "někdo zakopne a upadne"), občas skutečně strašidelná scéna (dítě sežráno koněm), ale obojí je zcela náhodně mícháno a nálada se mnohokrát mění během jedné sekundy (je zajímavé poslouchat, jak se s tím marně snažil vyrovnat skladatel hudby). Občas uvidíme hezké kulisy nebo nápaditý trik, občas jsou naopak triky naprosto strašné, jako něco ze SOUBOJE TITÁNŮ.

Především se ale pořád řeční a řeční, někdo někam přijíždí, projíždí nebo odjíždí, bratři řeší svá traumata z dětství a zdá se mi, že Gilliamovi muselo být jasné, že to celé nějak nefunguje, takže všem říkal "Víc se pitvořte! Halekejte s divnými přízvuky! Koulejte očima!" Exceluje v tom Peter Stormare (ruský kosmonaut z ARMAGEDDONU, Satan z CONSTANTINA), který hraje italského mistra mučení, doprovázejícího hlavní hrdiny (proti jejich vůli) a je strašně otravný. Ve filmu se mihne dost českých herců, ale byli předabováni do angličtiny někým jiným, a to velmi špatně.

Jak už jsem psal: Nevím, nakolik je to Gilliamova vina, ale KLETBA BRATŘÍ GRIMMŮ je jako druhořadá nudná (dvouhodinová) televizní pohádka, ve které se sem tam na pár sekund zableskne něco z Gilliama - nějaký zlomeček nebo střípek. V jednu chvíli mě dokonce na zlomek sekundy napadlo, že bych se radši znovu podíval na VAN HELSINGA, protože v tom se aspoň něco dělo. A o tom smutnější to celé je.

Mnohem zajímavější (vlastně nejzajímavější z toho, co jsem za posledních pár měsíců viděl), je film DĚJINY NÁSILÍ od Davida Cronenberga.

Vypráví o muži jménem Tom Stall (Viggo Mortensen), který žije v malém americkém městečku se svou manželkou a dvěma dětmi. Má malé bistro, je slušně vychovaný a nesmělý.

Pak jednoho dne večer přijdou do jeho bistra dva neznámí násilníci a začnou jeho hosty ohrožovat pistolí. Když už je situace neudržitelná, Tom sebere odvahu a podaří se mu oba padouchy odzbrojit a zabít, přičemž je sám ošklivě zraněn.

Když ho propustí z nemocnice, stane se díky reportérům z Toma hrdina, a to nejen v okresním, ale v celostátním měřítku. Tomovi to není příjemné a je rád, že se může vrátit ke své práci v bistru, ale (a teď to začne být zajímavé)...

Do bistra přijde velmi nepříjemný chlapík jménem Carl Fogarty (Ed Harris), který má jedno oko vypíchnuté a z druhého mu kouká smrt a začne Toma přesvědčovat, aby s ním odjel do Filadelfie, odkud prý pochází a má tam rodinu (a jmenuje se Joey Cusack a byl slavný mafián a vrah). Tom je z toho pochopitelně zmaten, nejdříve Fogartymu slušně oponuje, a když není obtěžování konec, obrátí se na policii. Fogarty a jeho gorily si ale stále nedají pokoj, obtěžují Tomovu manželku i děti a nakonec ho začnou velice nepříjemným způsobem vydírat - a stále tvrdí, že se jmenuje Joey Cusack a že s nimi musí hned odjet do Filadelfie.

A to by o ději stačilo. Neprozradím vám, jestli se Joey opravdu vydá do Filadelphie a jestli byl opravdu někým jiným. Řešení této zápletky je sice nečekané, ale není to na DĚJINÁCH NÁSILÍ to nejzajímavější.

Odbočka: Český název DĚJINY NÁSILÍ je bez debaty chybný a vznikl díky tomu, že ve Warner Bros. někdo neumí anglicky. Anglické slovní spojení "history of violence" se používá, když se mluví o recidivistovi, který už se dopustil násilných trestných činů, tj. má "násilnickou minulost". Je to narážka na to, že Tom je podle Fogartyho "starý násilník" - viz jeho dotaz na Tomovu manželku: "Proč myslíte, že váš manžel umí tak dobře zabíjet lidi?" Je možné brát název jako dvojsmysl, odkazující také metaforicky k všemožným podobám násilí, které se ve filmu objeví, ale každopádně je to až sekundární význam. Konec odbočky.

Nejzajímavější mi na DĚJINÁCH NÁSILÍ přišlo to, jak tento film funguje ne několika rozdílných úrovních pro zcela rozdílné skupiny diváků.

Například si docela dobře dokážu představit, že se tenhle film bude líbit těm, kteří mají rádi thrillery se Stevenem Seagalem. Jsou v něm akční scény, napětí a překvapivé odhalení.

Také si dokážu představit, že se bude líbit intelektuálům, kteří v něm budou hledat nastavování zrcadel, paralely (sex vs. násilí, rodina vs. mafiánská "rodina").

A proč se líbil mně? Protože je to vlastně film o lásce, i když to na první pohled tak nevypadá (podobně jako u jiného Cronenbergova filmu, který mám moc rád, PŘÍLIŠ DOKONALÁ PODOBA - DEAD RINGERS). A kromě toho je v něm spousta dobře ukrytého černého humoru. Jsem si jist, že když se na plátně objeví detailní záběr prostřelené hlavy, tak se pubertální diváci hlasitě zasmějí a tím se stanou součástí filmu a toho, co nám chce Cronenberg říct o násilí v nás. Jsem si jist, že dvě scény sexu nechají málokoho chladnými - i když jedna je roztomilá a druhá spíš připomíná přepadení. Ale obojí je to láska, jenom za různých okolností.

Ve filmu je také pár vyloženě labužnických hereckých výkonů: Jednak Ed Harris (hrál ten člověk vlastně někdy špatně?) a jednak jeden jiný známý herec, překvapivě se objevivší až na pár minut na konci.

Cronenberg (který měl mimochodem kdysi režírovat POLICAJTA V BEVERLY HILLS a FLASHDANCE, ale odmítl to) velmi dobře zná zásady žánrových filmů (viz. například první dlouhý záběr filmu, působící neuvěřitelně zlověstným dojmem, aniž by se v něm stalo něco zlověstného) a dokáže si s nimi pohrávat způsobem, který se nedá označit jinak, než jako "jemný". Hraje si nejen s diváky, ale řekl bych, že i s některými herci, kteří díky Cronenbergově režii hrají něco trochu jiného, než si sami mysleli, že hrají. :)

Možná vám to, co jsem napsal, připadá trochu zmatené, ale bohužel vám nemůžu prozradit víc podrobností o ději a o tom, jak se díky zvratům filmu mění vyznění všecho, co jste viděli předtím. Ale věřte mi, že tenhle film je nejzajímavější film o násilí od HVĚZDNÉ PĚCHOTY a KLUBU RVÁČŮ. A za tím si stojím, i když si tím z vás tak trochu dělám legraci. :)

Premiéry týdne

Další premiérou tohoto týdne je český dokument KAMENOLOM BOŽÍ, ve kterém jsou sestříhané různé monology a dialogy asi tuctu rozdílných lidí, žijících na Mostecku. Spojujícím tématem všech scén (natáčených v průběhu jednoho roku) mají být zřejmě zdejší kamenolomy, ale není to moc evidentní, protože dobrá polovina hovorů se jich ani vzdáleně netýká a dozvídáme se, jak umí někdo zpívat a jak někdo jiný sklízí víno. Je to místy opravdu hodně nudné, nemluvě o tom, že je to natáčeno buď nějakou hodně špatnou kamerou, nebo hodně špatným kameramanem.

A největší reklamní kampaň tohoto týdne bude jistě mít Disneyův animovaný film STRAŠPYTLÍK. Jde o první počítačem animovaný film, který natočil Disney sám, bez Pixaru (se kterým mu příští rok skončí distribuční smlouva). Proto chce Disney dokázat, že "to taky umí" a vrhá film do kin s obrovskou reklamou. Ovšem film zdaleka nesnese srovnání s čímkoliv od Pixaru. Je to slabomyslná historka o kuřeti, který si myslelo, že padá obloha, takže všechny zburcovalo, ale obloha nepadala, tak se mu všichni vysmáli. To je nataženo na 75 minut pomocí nesouvisejících epizodek, které jsou maniakální, ztřeštěné, ale upachtěné tak, že mi šly na nervy ještě víc než KLETBA BRATŘÍ GRIMMŮ. Ani z technického hlediska není film nic moc a nejvíc vizuálně připomíná nějakou dětskou hru z Nintenda (což je možná záměr). Rozhodně nebrat, raději si půjčte na DVD něco od Pixaru...

A abychom byli kompletní: Filmy MASAJOVÉ - BOJOVNÍCI DEŠTĚ a MOJE LÉTO LÁSKY jsem neviděl.

Ve zkratce

Spielbergovo kontroverzní drama MNICHOV se dočkalo první upoutávky. Je ke stažení na oficiálních stránkách.

Pokud jste fanoušci Star Treku, jistě si nenecháte ujít tuto roztomilou kolekci. No nekupte to, za ty peníze!

Provokativní režisér Vincent Gallo na své homepage inzeroval prodej svého spermatu. Dnes ale vyměkl a nabídku stáhl. Loser!

Tady je velice zajímavý rozhovor s Davidem Cronenbergem. Ovšem pozor, neměli byste ho číst, pokud chcete jít na DĚJINY NÁSILÍ a nechcete si zkazit překvapení!

A ještě krátký japonský filmeček o Power Rangers, kteří nejsou moc "Mighty Morphing".