Kruger se na strašení specializuje, vedle scénáře Kruhu napsal i Vřískot 3. Nyní nás zavádí do Louisiany. Poznáváme mladou ošetřovatelku Caroline (Kate Hudsonová) a omšelou Terrebounskou usedlost, kde máme co do činění s magií "hoodoo", okultistickou naukou původních afrických černochů přivezených do Ameriky. Pro představu: dojde při tom jak na čarování, zaříkávání, tajemné lektvary, posypávání prahu, vizitýrování zaprášeného harampádí, ale i na - světe div se - poslech starých desek.

Z nich se nelinou tóny jazzu z New Orleansu, ale obětní zaříkávadlo, které zní, jako když nastavíte gramofon na pomalejší rychlost. Ale asi čarodějové neměli lepší nahrávací studia, nebo věří, že se takhle mluví dvacet centimetrů pod zemí.

Caroline se nechává u paní domu Violet Devereauxové (Gena Rowlandsová) zaměstnat jako pečovatelka, aby se starala o ochrnutého manžela Bena (John Hurt). Když nastoupí, dostane jeden tajemně vypadající klíč, který pro ní představuje velké pokušení. Pasuje do všech zámků v domě. Tedy i do tajemné půdní komnaty pro služebnictvo. Její práce je náročná, stejně asi jako bylo pro herce Johna Hurta obtížné zahrát Bena. Ten se totiž nemůže příliš hýbat, ani mluvit, jen se vylekaně tváří, hraje očima a projevuje nutkavou potřebu jakkoliv zmizet z domu. Třeba i skokem ze střechy prvního patra ve stylu kamikadze. Caroline se ani nestačí divit, jaká další překvapení jí dům přináší, včetně milých návštěv sympatického právníka (Peter Sarsgaard).

Snímek začíná velmi zvolna a pomalu rozvíjí zápletku, jak se Caroline postupně ocitá ve skutečně ďábelské pasti. Tahle duchařina vypadá na první pohled kouzelně exoticky a archaicky. Autoři zasadili příběh do staromilského prostředí amerického (kdysi frankofonního) jihu, kde se kolem rozprostírají plantáže a bažiny. Violet dokonce mluví krásně starosvětsky, když používá výrazy jako třeba pukrle.

Dvakrát škoda, že snímku po polovině dojde dech. Poté, kdy Caroline prošmejdí i ta místa, která měla raději nechat zavřená, a začne se dovzdělávat v oboru magie hoodoo, se film láme. Marně už vyhlížíme stíny a démony, na které jsme se těšili.

A to se režisér snaží, kroutí záběry ze všech nemožných i podivných úhlů, pouští potoky deště a fanfáry hysterie. Použil přitom i všechny známé ingredience k uvaření pořádného duchařského filmu: mladou a duší čistou ženu (přizná se, že je potetovaná na místě, které není za běžného provozu vidět), zakrytá zrcadla, cinkající lebky, plánovanou okultistickou seanci, strašidelnou barabiznu, tajemnou komnatu. Nechybí ani ten dávný zločin, jehož obětí se stali někdejší černošští služební v domě - Táta Justify a Máma Cecílie. Jenže herci jsou slabě vedení a nezvládají docela zajímavý, ale překombinovaný příběh přesvědčivě zahrát. Všechno marné, nic naplat, nepodařilo se vyvolat správnou atmosféru.

Klíč, USA, 2005, 105 min.

Režie: Ian Softely, scénář: Ehren Kruger, hudba: Ed Shearmur, hrají: Kate Hudsonová, Gena Rowlandsová, John Hurt, Peter Sarsgaard.