V New Yorku se příští týden koná Howl Festival - nazvaný podle slavné básně Lawrence Ferlighettiho - Howl neboli Kvílení, která výrazně ovlivnila beatnickou generaci.

Prý letíte do Ameriky setkat se se spisovatelem a básníkem Lawrencem Ferlinghettim. Co je na tom pravdy?

Je to tak. Poprvé letím přes oceán, opravdu za Lawrence Ferlinghettim, s jehož poezií jsme před osmi lety začínali nonstop čtení. V New Yorku se příští týden koná Howl Festival. Letos totiž uplynulo padesát let od napsání slavné Ginsbergovy básně Howl -Kvílení, která je biblí hnutí beat generation. Pamatuji tu dobu. Zásluhou Jana Zábrany, Josefa Škvoreckého, Lubomíra Dorůžky, Mirka Kováříka a dalších bítníci neskutečně ovlivnili kulturní a později i kulturně politické dění u nás.

Cestujete jenom kvůli Howl Festivalu?

V New Yorku proběhnou nejenom vzpomínkové oslavy, ale i festival Charlieho Parkera, výstavy, exprimenty, koncerty vážné hudby - krátce amalgam všeho, co umění spojuje. Ve spolupráci s Českým centrem v New Yorku uspořádáme besedu o vlivu beat generation na generaci 60. let.

Je to snad součást aktivit Jazzové sekce, které nazýváte "...aby se nám hůř zapomínalo?"

Určitě. Po řadě dokumentárních výstav jsme zinscenovali čtenou dramatizaci knihy Hanse Habeho Mise. Pojednává o skutečné události ve francouzském letovisku Evianu v červenci 1938. Prezident Roosevelt tam svolal mezinárodní konferenci na téma Jak dál s politickými uprchlíky z Německa a Rakouska. Hitler tehdy světu nabídl židy k prodeji. Jednoho za 250 dolarů.

Jak to dopadlo?

Třicet dva demokratických zemí světa týden bezvýsledně jednalo. Nakonec každá sdělila důvody, proč Židy nemůže přijmout. Hitler mohl prohlásit: Vidíte, nikdo je nechce. Dnes se k této ostudě 20. století tyto země nehlásí, a ani se nedivím velvyslancům zemí, které dnes působí v Praze, že účast na premiéře odmítli nebo nereagovali vůbec... Zásluhou dramatizace Martina Housky a režie Jiřího Zapletala hra proběhla v Jazzové sekci a na Týdnu židovské kultury v Holešově.