Na závěr festival uvede komedii francouzské tvůrčí dvojice Olivier Nakache a Eric Toledano Hors Normes (Nestandardní) s Vincentem Casselem a Redou Katebem v hlavních rolích. Nakache s Toledanem mají na kontě úspěšné filmy Nedotknutelní nebo Dokud nás svatba nerozdělí, které patří k největším hitům francouzských kin tohoto desetiletí. Je tedy pravděpodobné, že i jejich novinka canneské publikum pobaví.

Ovacemi vstoje odměnilo canneské publikum finsko-estonský film Psi nenosí kalhoty, kde jednu z důležitých rolí hraje Ester Geislerová. Podílela se na něm česká společnost Bionaut a hrál se v sekci Quinzaine des Réalisateurs (Patnáctka režisérů).

„Znám už dlouho finského producenta Aleksiho Bardyho a scénář se nám moc líbil,“ řekl Právu producent Vratislav Šlajer z Bionautu. „Začali jsme na projektu pracovat, ale dvakrát jsme nedostali grant Státního fondu kinematografie, což nám je moc líto. Takže nakonec je to film se značným českým kreativním podílem, hudbu k němu napsal Michal Nejtek, ale oficiálně je to finsko-estonský snímek s českou účastí. Jde nicméně o náš první pokus o minoritní koprodukci, a hned jsme se trefili do filmu, který přijali do Cannes a sklidil nečekané ovace,“ dodal Šlajer.

Film, který režíroval Fin Jukka-Pekka Valkeapää, je příběhem otce, jenž vychovává po tragické smrti své ženy (Ester Geislerová) dceru. Náhodou se seznámí s dominou a během dalších setkání zjistí, že když ho žena „trestá“ až na hranici života a smrti, propadá se do snového světa, kde se s manželkou znovu setkává.

Michal Nejtek, autor hudby k filmu, a Ester Geislerová v Cannes.

Michal Nejtek, autor hudby k filmu, a Ester Geislerová v Cannes.

FOTO: archív E. Geislerové

„I když jde o dost drsné drama, ve skutečnosti je to jemně natočený film o hledání cesty otce k dceři, muže k ženě. A překvapivě je v něm i humor, který Finové oceňují. Věřím, že ho ocení i čeští diváci, pro které teď jednáme o distribuci,“ dodal Šlajer.

Geislerová hraje ženu hlavního hrdiny, která se na začátku utopí. Filmem prochází v oněch snových setkáních pod vodou. „Mně se scénář líbil, navíc to byla krásná příležitost hrát v zahraničním filmu, aniž bych musela mít stres z jazyka, protože má postava nemluví. Je to senzitivní film, je v něm mateřská láska, manželská láska. A potápění, které jsem musela nacvičit, byla výzva,“ řekla Právu herečka.

„Když jsem byla malá, potápění jsem milovala. Ale když jsem se teď dozvěděla, že se má postava utopí a bude zaseklá v rybářských sítích, představovala jsem si, jak tam budu někde ve finském jezeře, nikdo kolem mě nebude mluvit ani anglicky, a měla jsem trochu obavu, jestli jsem si neukousla přece jen velké sousto. Ale byli na mě nesmírně opatrní,“ dodala.

Ester Geislerová ve filmu Psi nenosí kalhoty.

Ester Geislerová ve filmu Psi nenosí kalhoty.

FOTO: archiv distributora filmu

Geislerová absolvovala potápěčský kurz. „Měla jsem dost lekcí a připravili mě podle scénosledu na každý záběr. Vymýšleli jsme s potápěčem vlastní choreografii, jak to udělat, aby tělo leželo na hladině a pak se najednou zlomilo a začalo klesat, z jakého úhlu to vypadá dobře a jak se orientovat, když nemůžu vidět na kameru,“ řekla.

Soutěž studentských filmů

Další český film se představil v soutěžní sekci filmových škol Cinéfondation, do níž je zařazeno sedmnáct snímků z celého světa. Autorský krátkometrážní debut režiséra Ondřeje Erbana Sto dvacet osm tisíc, který je pohledem na práci exekutora z opačné strany, než ji vidí exekucí postižení lidé, byl už v rámci udílení cen Český lev odměněn Cenou Magnesia jako nejlepší studentský film roku 2018. Nyní sklidil úspěch i v Cannes.

„Bylo hezké to vidět ve velkém kině, v němž bylo hodně lidí. Měli jsme pozitivní reakce, lidé za mnou chodili a říkali, že se jich to dotklo,“ řekl Právu Erban. „První impuls k natočení filmu byl dokument Andrey Culkové, který se zabývá exekucemi. Je v něm moment, kdy si natáčí exekutory u sebe doma. Strašně moc mě to emocionálně zasáhlo a zůstalo to ve mně. A od tohoto pocitu jsem se odrazil dál ke svému filmu.“

Může se vám hodit na Zboží.cz: