Článek
Operu Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář z roku 1938 uvede operní soubor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Ke vzniku Julietty inspirovala Martinů hra surrealistického dramatika Georgese Neveuxe Juliette ou la Clé des songes. Opera se odehrává v poetické a fantastické atmosféře snu a zároveň v reálném prostředí přístavu jižní Francie, kde mladý pařížský knihkupec Michele pátrá po dívce Juliettě, jejíž hlas ho kdysi uchvátil.
Nastudoval ji dirigent Jakub Klecker a jevištní podobu jí v Ostravě dalo režisérské duo SKUTR, Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka. Titulní postavu ztvární Kateřina Kněžíková v alternaci s Doubravkou Součkovou. Premiéry se konají 11. a 13. dubna v Divadle Antonína Dvořáka.
Tři ženy jsou námětem komedie francouzské dramatičky a herečky Brigitte Bucové Čas pod psa. Zaměstnaná matka se starostmi o rodinu, frustrovaná žena pod prášky, které zapíjí koňakem, a mladá prodavačka v obchodě s prádlem se náhodně setkávají v zadní místnosti pařížské kavárničky, kde jsou nuceny strávit noc pod dohledem číšníka, zavilého nepřítele žen.
Hra měla premiéru v Paříži v roce 2014. S Terezou Kostkovou, Evou Josefíkovou a Mášou Málkovou ji v překladu Jaromíra Janečka nastudoval režisér Jakub Nvota. Česká premiéra se koná 12. dubna v pražském Divadle v Rytířské.
A komedii Fantastická žena kanadského dramatika Norma Fostera o vlastnostech, které by měla mít ideální žena, uvádí divadelní společnost 3D company ve spolupráci s agenturou Familie v pražském Divadle Járy Cimrmana. Premiéra v režii Martina Vokouna se odehraje 12. dubna.
Proslavený román francouzského spisovatele Marcela Prousta Hledání ztraceného času, zachycující proměny francouzské společnosti na přelomu 19. a 20. století, vznikal v průběhu čtrnácti let. Během jediného večera ho na divadelní scéně představí inscenace režiséra J. A. Pitínského s herci činohry brněnského Národního divadla.
Premiéra v Mahenově divadle se uskuteční rovněž 12. dubna. Inscenace vychází z divadelní adaptace a nerealizovaného filmového scénáře dramatika Harolda Pintera a režisérky Di Trevis. Vznikla v roce 2000 pro Royal National Theatre v Londýně.
Téhož dne má v pražském A Studiu Rubín premiéru další literární inspirace. Je jí dramatizace románu německého spisovatele Heinricha Bölla Klaunovy názory. Režisérka Lucie Ferenzová staví příběh o zaslepení vlastním uměleckým posláním jako nelítostnou „one man show“, v níž smutného klauna ztvární herec Šimon Krupa.
Může se vám hodit na Firmy.cz: