Článek
Georges Kars (1880–1945) se sice narodil v Kralupech nad Vltavou, ale své rodné město i Čechy svým uměním brzy přesáhl. Studoval malbu v Mnichově, působil hlavně v Paříži, kde se stýkal s významnými tvůrci moderny, a vystavoval prakticky po celém světě.
Zvláštností jeho tvorby je fakt, že ji nelze zařadit do žádného uměleckého proudu, mísil totiž všechny možné styly do sebe či vedle sebe. Nelze ho nazvat kubistou, i když prvky kubismu využíval, stejně tak na jeho olejích objevíme fragmenty surrealismu, impresionismu, romantismu nebo fauvismu. Kritici mu rádi vyčítají to, že slavnější kolegy vykrádal a nebyl si schopen najít vlastní cestu. Jenže v jeho případě se právě cesta stává cílem. Permanentní hledání a objevování podstaty moderního rukopisu, odhalování základní esence vizuálního progresu. Dostavuje se pocit, že jde až na dřeň a touží se dostat pod povrch, aby pochopil podstatu věci.
Olej Park s papoušky z roku 1907 je dobrým příkladem výše uvedených tvrzení. Při prvním pohledu na plátno leckoho napadne Renoir, ovšem při pozorném ohledání detailů uvidí, že Kars jako by z jeho obrazů vypreparoval pouze určité fragmenty (především přírodní motivy) a zasadil je do poněkud odlišných kontextů. Vytvořil díky tomu jakousi duchovní koláž.
V některých případech dokonce předběhl dobu. Velkoformátový olej Obrazoborectví z roku 1936 připomíná český socialistický realismus padesátých let. Především kompozicí a dynamikou figur, jejich syrovým zpracováním a gesty. Muž svlečený do půl těla, který v levém dolním roku zvedá nad hlavu nějakou palici, by klidně mohl být ozdobou plátna zobrazujícího budování přehrady.
Máme-li parafrázovat název výstavy, musíme zdůraznit, že jediné, na čem záleží, je imaginace. Malíř Georges Kars si ji ochočil po svém.