Hra vyvolala skandál hned při své premiéře v roce 1896. Do té doby si nikdo neodvážil tak obnažit hloupost mocných, jejich sobectví i pokrytectví. Machiavellistické intrikánství Shakespearova Macbetha, Leara a Hamleta dostalo u Jarryho nádech groteskní obludnosti.

Jarry se díky hře stal otcem absurdního dramatu i surrealismu. Hra o nechutnosti mocných, kteří se neštítí ničeho, jsou ale přitom přízemní a hloupí, rezonovala i později v mnoha diktátorských režimech. Má co říci i dneska, protože lidé se stále nechávají obluzovat slovy samozvaných politických spasitelů, ve skutečnosti pouhých kariéristů toužících po majetku a moci.

Záběr z inscenace Divadla Husa na provázku Ubu králem: Svoboda

Záběr z inscenace Divadla Husa na provázku Ubu králem: Svoboda

FOTO: Divadlo Husa na provázku / Ivo Dvořák

Toho si byl také režisér inscenace Vladimír Morávek dobře vědom. Ubu králem: Svoboda se stal třetí části projektu O naší současné krizi a Jak z toho ven. Předchozím dílem bylo Tango Macabre, což je inscenace hry Tango polského satirika Slawomira Mroźka.

Jarry se k otci Ubuovi několikrát vrátil, napsal ještě hru Ubu spoutaný a Ubu na homoli nebo Paralipomena k Ubuovi ale také Nadsamce. Je také autorem několika buffo oper a operet jako Dobrý král Dagobert a Papežova hořčičná nádoba nebo Pantagruel, která ukazuje, jak moc čerpal z Rabelaise.