Hlavní obsah

GLOSA: Seriál První republika vypadá lépe než dřív

Právo, Eva Vejdělková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Valentovi z pražského Podolí jsou zpátky na scéně. Televizní sága První republika o osudech jedné české podnikatelské rodiny, které se odehrávají na pozadí velkých historických událostí v první polovině 20. století, se vrátila po třech letech na obrazovku České televize.

Foto: Česká televize

V nové sérii První republiky se objevuje také herec Stanislav Majer.

Článek

První díl sledovalo 974 tisíc diváků starších patnácti let, druhý se stal v pátek 15. září také vítězem večera, ale už jen s 864 tisíci diváků. Pokračování vypadá o něco lépe, na první pohled hlavně ve vizuálním ztvárnění, a omezilo se na třináct dílů.

Zatím se zdá, že změny by se mohly promítnout do celkového způsobu vyprávění a pomoct tak lépe vybalancovat žánrovou polohu, která kombinuje melodramatický příběh s detektivkou. Historii však tvůrci i nadále využívají hlavně jako výpravnou atraktivní kulisu, kde se na přesnost až tak nehraje. Ani tentokrát si tedy nepřijdou na své diváci, kteří před uvedením první řady skočili na reklamu plnou velkých slov o obrazu doby a poté se od seriálu zklamaně odvrátili.

Je to hlavně telenovela

První republika dál zůstává hlavně telenovelou a pro velké milovníky dějin nebude, natož pro pozorné „šťouraly“, kteří už objevili na obrazovce výrazně mladší model rádia. Zato potěší fanoušky veteránů, protože jedna z dějových linek bude rozvíjet téma automobilových závodů.

Druhá řada patrně naplní původní záměr tvůrců na úrovni, která ve srovnání s úvodní sérií lépe odpovídá očekávání publika od veřejnoprávní televize a hlavního vysílacího času. Kamera míří častěji do exteriérů a tušit se dá také o něco důmyslnější přístup tvůrců, tedy že tentokrát dovedou výpravu chytřeji „prodat“, například ve scénách z automobilových závodů.

Příjemné jsou i náznaky, že jazyk seriálu se zřejmě už nebude utápět v tak neuspořádané a nepříjemně dráždivé směsi současných a zastaralých dobových výrazů a obratů jako v předchozí řadě.

Po osmi letech

Vyprávění zastihuje rodinu Valentových po osmi letech, kdy se Jaroslav vrací z vězení a pokouší se znovu najít své místo v rodině, v čemž stále hraje velkou roli jeho vztah s bratrem Vladimírem. Původní romantické téma „žena mezi dvěma muži“ se tedy rozvíjí dál, i když teď už spíš přes děti.

Do hry se opět vrací i detektivní linka, kolem níž se točí veškeré dění. Podnikání i soukromý život Valentových znovu dramaticky ovlivní staré události, tentokrát dva Vladimírovi přátelé legionáři a jakési „strašlivé tajemství“ z války, kvůli němuž na všechny tři padá podezření z vraždy starého kamaráda.

Seriál dál využívá také původní nadpřirozený motiv, a pořád jako scenáristickou berličku. Eliščiny dětské rozmluvy s duchy se v dospělosti promění v krátké a neurčité záblesky jasnozřivých vidin, a i když dívka kvůli tomu občas pochybuje o svém duševním zdraví, v ději její vize fungují hlavně jako vodítko při rozvíjení detektivní zápletky.

Tři ženské postavy

Po prvních dvou dílech se však zdá, že největším diváckým lákadlem druhé řady mají být tři nové ženské postavy a jejich milostné linky: guvernantka Marie v rodině Valentových Kristýna Boková, která se sblíží s Jaroslavem, a obě už dospělé dcery Kláry a Jaroslava.

Zatímco Eliška (Brigita Cmuntová) se provdala za policistu a studuje medicínu, trochu divoká Irena (Anna Fialová), která miluje auta a rychlou jízdu, touží následovat úspěšnou českou závodnici Elišku Junkovou.

Reklama

Výběr článků

Načítám