Hlavní obsah

RECENZE: Hádej, proč je pohřeb babičky až zítra

Právo, Jiří P. Kříž

Natalie Kocábová nemá vstup do literatury ani do šoubyznysu nijak ulehčený faktem, že je dcerkou známého otce. To bývá v české kotlině spíš přitěžující okolnost. Proto je jistě premiéra jejího Pohřbu až zítra v pražském Švandově divadle i soustem pro bulvár.

Foto: Jiří P. Kříž

Luboš Veselý (Jiří), Robert Jašków (Otec), Natálie Řehořová (Andy), Beáta Kaňoková (Tess), Bohdana Pavlíková (Matka).

Článek

Bude se pitvat, do jaké míry je rodinná sešlost na večeři autobiografickým otiskem výchovných, rozvodových a sourozeneckých poměrů v rodinném domě hudebníka a příležitostného politika, někdy i naopak. A ledaskomu unikne, že jeho dcera napsala moc dobrou komedii.

Kocábová, uváděná jako Kocab (pravidla českého pravopisu ale ještě nezrušila přechylování ženských příjmení), má schopnost vystoupat nad plejádu přeintelektualizovaných, do sebe zahleděných českých autorů pro čtyři reprízy. Zvládla prakticky už na začátku tvůrčí cesty napsat vtipný, správně jadrný a na konflikty bohatý dialog a vymyslet komické i svárlivé situace. Na to se většina českých dramatiků nezmůže až do smrti.

Pohřeb až zítra je podle slov v programu výsledkem připomínkové spolupráce, házení textu na hlavu a rezignací na další verze s režisérem Danielem Hrbkem, a nakonec možná i s dramaturgyní Martinou Kinskou. No a ve Švandově divadle proto mají další více než slušnou původní hru.

Co by jinde dali za příběh jednoho večera, který je příležitostí vyříkat si dávné křivdy, aspoň poopravit rodinné omyly a zadělávat na chyby budoucí. A ještě se dotknout v Čechách, na Moravě i ve Slezsku společnosti i politiky.

Novým partnerem v rasistické jižanské Karolině vychované, občas hysterické Matky (výborná Bohdana Pavlíková) je totiž íránský architekt Jiří (Luboš Veselý). Trochu Kocábovou podezíráme, že sáhla po kompromisu, protože ani ona si netroufla udělat z toho docela obyčejného chlapa s vlastními frustracemi a náladami muslima. Jiří je perský křesťan.

Právě obrazem soužití s přistěhovalci ze Středního východu je Pohřeb až zítra Natalie Kocábové hrou u nás skoro průkopnickou a s půlstoletým zpožděním řeší něco, co v Americe otevřel už v roce 1967 Stanley Kramer filmem Hádej, kdo přijde na večeři a v Německu třeba Rainer Werner Fassbinder v roce 1974 ve Strachu jíst duši (od dubna v ND Brno).

Rozvedeného Otce představuje Robert Jašków, sourozence Andy Natálie Řehořová, Tess Beáta Kaňoková a Mikiho Cyril Dobrý nebo Adam Ernest. Přesvědčivě.

Natalie Kocábová: Pohřeb až zítra
Režie: Daniel Hrbek, dramaturgie: Martina Kinská, výprava: Jozef Hugo Čačko, hudba: Michaela Poláková. Premiéra 27. května ve Švandově divadle Praha.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám