RECENZE: Podivní účastníci zájezdu na švédský způsob

Kniha Hanse Gunnarssona All Inclusive je místy čtivá a ironická, celkově pak rozporuplná a nedůsledná. Nedotaženě se jeví hlavní linie příběhu i výběr žánru.

Hans Gunnarsson: All Inclusive

Krachující švédský spisovatel C. G. si hledá nenáročnou práci přes inzerát. Ozve se mu podivín, který ho pozve domů a nabízí velmi slušné finanční podmínky, pokud by byl ochoten letět na tropický ostrov v Karibiku a napsat knihu, jež by lákala turisty. Protože C. G. peníze potřebuje, přijme poněkud podezřelou nabídku tajemného mecenáše. Tak začíná román All Inclusive Hanse Gunnarsona.

Na ostrově, kam jezdí hlavně starší lidé, začne záhadně přibývat úmrtí a C. G. dostává strach. Řádí snad v tropickém ráji vrah? Nebo je vše součástí velkého plánu a lidé umírají dobrovolně? Jde o jakousi zvrácenou cestovku provádějící eutanazii?

Román představuje tak trochu kostrbatou kombinaci satiry o účastnících zájezdu a detektivky. Vše se odehrává v mírně ironické rovině, ale výbuchy smíchu nevzbuzuje. Popisy zoufalství spisovatele a jeho nenávisti ke kritice se střídají s eskapádami malicherných turistů, opilců a rozhádaných manželských párů, jejichž konflikty jsou poměrně věrohodně otevřeny, ale vzápětí nijak nepokračují.

Hlavní postavu autor zpracoval dobře po psychologické stránce a může si získat sympatie čtenáře, pokud udrží jeho pozornost. Zásadním problémem románu je roztříštěná kompozice. Vyprávění se přerušuje, neustále se vynořují nové a nové postavy a na konci už jsou jich desítky, přičemž v zásadě nemají pro příběh význam a čtenáře jen matou. Román nemá pořádnou dramatickou stavbu a jako detektivka už vůbec nefunguje. Pokud je někým takto čten, může být závěrečná pointa nepointa velkým zklamáním.

Celkové hodnocení: 55 %