„Máme velice silnou generaci designérů, kteří vystudovali porcelán a chtějí u toho oboru zůstat. Chtějí dělat umělecké věci, řada z nich si založila vlastní manufaktury,“ vysvětluje svůj kurátorský přístup designér a architekt Michal Froněk.

„Speciálně Daniel Piršč se stal evropskou ikonou, a právě proto u něj vyrábí svoje věci Marcel Wanders (světoznámý nizozemský designér, pozn. red.). Protože vytvářet porcelán s tak filigránskou přesností v relativně malých číslech je opravdový kumšt,“ dodává spoluzakladatel renomovaného studia Olgoj Chorchoj, držitel ocenění Czech Grand Design a pedagog na VŠUP.


Daniel Piršč vytvořil čistě bílou terinu pro limitovanou kolekci Panathenai.

Daniel Piršč vytvořil čistě bílou terinu pro limitovanou kolekci Panathenai.

FOTO: archív Pražského domu v Bruselu

Jeho záměrem tak bylo představit nejen boom vysoké gastronomie v Praze, ale zejména designové nádobí a náčiní pomáhající dotvářet specifickou restaurační, kavárenskou a barovou atmosféru. „Český design je jedinečný, originální, nekopíruje zahraniční styl z Itálie nebo Skandinávie. A to jsme také chtěli ukázat,“ míní Froněk.

Výběr autorů nabízí mladší jména i zástupce střední generace. Centrem jedné z expozic se stala Pirščova čistě bílá terina ze servisu Panathenai, jejíž pokličku zdobí postava krávy. Prostor dostali rovněž sklářský mág Rony Plesl nebo jeden z nejznámějších českých tvůrců Maxim Velčovský.

Špetku humoru přinesl svým ilustrovaný porcelánem Michal Bačák, jemnou krásu zase reprezentuje Yveta Kroupová svými dózami – třeba ve tvaru tichomořského slimáka. A to, jak se český design masově dostává k lidem, dobře ilustrují elegantní pivní půllitry.

V Bruselu se představuje současný český design, který je užíván v pražských restauracích.

V Bruselu se představuje současný český design, který je užíván v pražských restauracích.

Vrcholem naplnění slova „použité“ se ovšem stala série nádobí Jumbo od designéra a vášnivého kuchaře Daniela Gonzáleze. „Daniel prostě vzal svůj set, s nímž vaří v pražském baru Cobra, a poslal ho do Bruselu. Takže na něm vidíte stopy vaření,“ hájí s úsměvem poškrábaný hrnec Michal Froněk, s nímž jeho student bodoval v ocenění Czech Grand Design.

Výstavu ještě doplňují fotografie živých scén z gastronomického prostředí nebo ukázky grafického designu od Studia Najbrt.