RECENZE: Pařížský kýč s tunou cukrové polevy

Právo, Lucie Zelinková

Román Alexandry Potterové Láska z Paříže obsahuje v základu vše, co její předchozí knihy. Ztrapňovanou hrdinku, spoustu cukru, předvídatelný děj a tentokrát i něco navíc. Mimořádně velkou dávku kýče a klišé.

Alexandra Potterová je autorkou románu Láska z Paříže.

Láska z Paříže vlastně funguje obdobně jako romantická komedie pro náctileté dívky. Už během úvodní znělky je naprosto zřejmé, kudy se bude děj ubírat, co se odehraje a jak to skončí. Čtenář je jen nucen pozorovat hrdinku, kterak nepravděpodobné události podstupuje a snažit se k procítění alespoň některých jejích karambolů. To však pravděpodobně marně.

Samozřejmě má romantická odpočinková literatura v moderní literatuře své místo a nezaslouží si být poměřována s hodnotnějšími kousky. Ovšem i takový žánr lze tvořit s grácií a alespoň minimální originalitou. Potterová má ve zvyku uvádět své hrdinky do četných trapných situací, nicméně s karikaturou zastydlé šestnáctky, kterou vytvořila ze čtyřicetileté Ruby, to mírně přehnala.

I s motivem Paříže lze zacházet sofistikovaně. Použít atmosféru z omšelé montmartreské uličky může být po vzoru hesla „méně je někdy více“ efektivnější než zběsilé mávání z vrcholu Eiffelovky.

Obal knižní novinky Alexandry Potterové.

Plusové body Potterová pokradmu sbírá za nástin kulturních rozdílů Britů a Francouzů. Škoda však, že potenciál zazdila pouhou zmínkou o opačném řízení, špatném parkování a stylových mužích. Efekt života ve Francii na obhroublou anglickou ženu vyznávající kapsáče a mastný drdol? Nové šaty, šik mikádo, výhled na Eiffelovku a pejsek do kabelky, samozřejmě.

Čtenářka – předpokládejme, že muž by pravděpodobně tuto sondu do ženské psychiky dobrovolně neabsolvoval – s jen trochu vyššími nároky nejspíš nepřekoná už prvotní kapitoly, soustředěné na hrdinčinu touhu zkrášlit se po vzoru teenagerských časopisů. Vstupní etuda o hledání lesku na rty, jehož důležitost se rovná okamžité potřebě vzduchu, vyprávěná skrze hrdinčiny zarputilé vnitřní pochody, snad ani nemůže být v literatuře pro dospělé myšlena vážně. Jen umocňuje celkový dojem povídky na pokračování, která by měla šanci obstát snad jen v zábavném dívčím časopise.

Výsledkem je nudný, kostrbatě napsaný, klišé protkaný příběh o zastydlé puberťačce, zasazený do kulis Paříže působících jako vystřižené z průvodce Francií pro japonské turisty.

Potterová nesnese ani srovnání s jednou z největších konkurentek, taktéž britskou autorkou Jojo Moyesovou. jejíž knihy obsahují myšlenku, sdělení, zpracovávají smysluplné téma a zároveň zůstávají čistě romantickým románem.

Alexandra Potterová: Láska z Paříže
Kristián, překlad Ivana Mičínová, 320 stran, 279 Kč

Celkové hodnocení: 30 %