Drama nazvané Harry Potter And The Cursed Child (Harry Potter a prokleté dítě), jehož scénář společně s Rowlingovou připravili John Tiffany a Jack Throne, začíná devatenáct let od okamžiku, kdy hrdiny opouštíme v posledním knižním dílu. Vedle Harryho, Rona a Hermiony v něm hraje ústřední roli Albus, syn Harryho a Ginny. Právě ten je jedním z možných kandidátů na „prokleté dítě“.

Harry Potter je ve hře už dospělý. Je přepracovaný zaměstnanec ministerstva kouzel, manžel a otec tří školáků. Potýká se s minulostí, která nechce zůstat tam, kam patří, a jeho nejmladší syn Albus se mezitím musí prát s tíhou dědictví, o které nikdy nestál. Minulost a současnost se čím dál hrozivěji prolínají a otec i syn zjišťují nepříjemnou pravdu.

Harryho Pottera ztvárnil v novém divadelním nastudování Jamie Parker, Rona Weasleyho Paul Thornley a Hermionu Grangerovou Noma Dumnezweniová.

Netradiční zážitek

Zahraniční recenzenti popisují prvotní zážitek jako přirozeně formálně velmi netradiční až zvláštní.

„Příběh Harryho Pottera jsme doposud všichni četli o samotě v knize nebo viděli na televizní obrazovce. Teď se z něj však stala trvale kolektivní záležitost, souběžně ho vidělo dalších čtrnáct set diváků,“ napsala recenzentka deníku New York Times.

„V divadelní podobě se zároveň stal najednou něčím živým a skutečnějším. S dramatem nastoupila celá řada nových postav, včetně Scorpia, syna Draca Malfoye, či dospívajícího Albuse, druhorozeného dítěte Harryho, který hledá sám sebe a své místo v životě. Právě ti tvoří těžiště děje celé hry. Divadelní podoba nikterak neomezila tvůrce v kouzlení. Vzduchem létají knihy z regálu do regálu, promlouvají k divákům, kouzelníci se přepravují prostřednictvím krbů a jako tradičně bojují na jevišti za použití kouzelnických hůlek. Za zvláštní povšimnutí stojí zakomponování mozkomorů, jejichž příchod na scénu doprovází studený průvan v publiku.“

Recenzenti v prvních reflexích mluví též o výborně odvedené scenáristické i produkční práci. Tvůrci si vyhráli s detaily i s udržováním dějového napětí. A především převedli celý příběh do něčeho úplně nového. Nové postavy, nový děj, nové nebezpečí a stejné bradavické reálie.

Předpremiéra přilákala fanoušky série z celého světa. V převleku za kouzelnické učně zaplavili West End už několik hodin před představením.

„Bylo to ještě lepší, než jsem doufal,“ řekl deníku The New York Times Iman Khabl, který přijel z Edinburghu.

Největší část fanoušků, kteří na úterní předpremiéru dorazili, byla z generace, jež na knižní sérii vyrůstala. „Čekala jsem slzy a smích. Ovšem na husí kůži jsem připravená nebyla,“ prozradila krátce po představení třiadvacetiletá Rosa Hadjiska deníku The Guardian.

Celkového rozuzlení příběhu, a tedy i zjištění, kdo je oním „prokletým dítětem“, se však diváci nedočkali ani teď. Hra je totiž rozdělena na dvě části a té druhé se dočkají ve čtvrtek.

Scénář divadelního představení vyjde v noci 30. července v knižní podobě. Už v tuto chvíli je nejprodávanějším titulem na Amazonu.

Potteromanie zasáhla svět

Knižní série o Harrym Potterovi vycházela mezi lety 1997 a 2007. Celosvětově se prodalo více než 450 miliónů výtisků, přeložena byla do 79 jazyků. Rowlingová napsala i tři doprovodné tituly, jejichž zisk z prodeje putoval na charitu. Jde o příběhy Famfrpál v průběhu věků, Fantastická zvířata a kde je najít a Bajky barda Beedleho.

Potteromanie zasáhla skoro celý svět, těžil z ní knižní i filmový průmysl. Během deseti let vzniklo osm celovečerních snímků, jež se z hlediska tržeb zařadily mezi kasovní trháky.

Závratné zisky ze značky Harry Potter učinily z Rowlingové jednu z nejbohatších žen v Británii a zajistily jí první příčku v žebříčku nejlépe vydělávajících spisovatelů.