Mluví se o dokumentu Fuocoammare (Oheň na moři) italského filmaře Gianfranca Rossiho, který sleduje uprchlický problém nikoli z evropských velkoměst a od politických stolů, ale z pohledu kluků, kteří žijí na ostrově Lampedusa, a denně vidí tisíce migrantů.

Favorité festivalu

Do finálového rozhodování určitě vstoupí snímek dánského režiséra Thomase Vinterberga The Commune, nejosobnější z filmů vynikajícího filmaře. V autobiograficky laděném snímku se vrací do sedmdesátých let, kdy se jeho rodiče rozhodli žít v „communě“, tedy společně s jinými lidmi v jednom domě.

„Nemělo to nic společného s náboženskými sektami, nebyli hippies, nevyznávali volný sex, drogy ani vegetariánství a přírodní životní styl. Možná tam bylo trochu víc piva, ale hlavně tam vládla optimistická, svobodomyslná atmosféra,“ řekl v Berlíně Vinterberg.

Spekuluje se i o německém filmu režisérky Anne Berrachedové.

Spekuluje se i o německém filmu režisérky Anne Berrachedové.

FOTO: ČTK/AP

Spekuluje se i o německém soutěžním filmu 24 týdnů režisérky Anne Berrachedové. Zabývá se problematikou interrupce v případě vážně zdravotně postiženého plodu. V kině mnozí ronili potoky slz, jiní ho považují za manipulativní a citově vyděračský.

Meryl Streepová je zastánkyní práva ženy na rozhodnutí a členka poroty, polská režisérka Malgorzata Szumowska už sama na téma potrat–porod před dvanácti lety film natočila.

Šanci má i polská režisérka Malgorzata Szumowska.

Šanci má i polská režisérka Malgorzata Szumowska.

FOTO: ČTK/AP

V soutěžní sekci Generation 14+ budeme držet palce českému filmu Ani ve snu Petra Oukropce. Publikum ho přijalo s nadšením a Oukropec k účasti na Berlinale mimo jiné řekl: „Už před Berlinale jsme dostali pozvání do soutěží dalších velkých festivalů filmů pro mládež. Tady se ten zájem ještě zvýšil. Z festivalového pohledu jsme dosáhli maxima. Vážím si toho a filmu to rozhodně pomůže i v zahraniční distribuci.“

Držet palce budeme i českému filmu Ani ve snu Petra Oukropce.

Držet palce budeme i českému filmu Ani ve snu Petra Oukropce.

FOTO: Jan Handrejch, Právo