Ypsilonka se rozhodně neveze na módní vlně znovuobjevování swingu, která loni šplíchla dokonce až na jeviště Národního divadla hnána energií Ondřeje Havelky. Tamní inscenace pospojovala dobře zahrané swingovky naivně slátaným příběhem, Ypsilonka jde vyzkoušenou cestou hudebně-didaktické koláže, kdy vzniklo cosi jako encyklopedické heslo: swing. Jedno mají ale obě inscenace společné: objevování swingu mladou generací. V Ypsilonce je to dokonce téma večera.

Swing jako krevní skupina

Co je to vlastně swing, ptají se mladí herci a společně s diváky procházejí zkratkovitým školením o vzniku a historii této prapodstaty jazzu. A sami se o swing pokoušejí. Při vší úctě k jejich muzikantským a pohybovým schopnostem i temperamentu je ale znát, že tato generace vyrostla na úplně jiné muzice a swing není jejich krevní skupinou. Ne že by jim to nešlo, ale do přirozeného swingaření „staré party“ mají ještě daleko, spíš si na swing tak trochu hrají. A je to jak ve způsobu zpěvu, cítění rytmu, tak ve zvuku klavíru i doprovodného tria. Nejlépe to vystihla zkušená swingařka Jitka Vrbová slovy, že „už do nich ten swing začíná lézt“. I s dodatkem „zaplaťpánbůh“.

Mladší ypsilonská generace si objevuje půvab a vtip swingových písniček (zleva: Daniel Šváb, Renata Rychlá, Mikuláš Čížek, Barbora Skočdopolová, dole: Kamila Kikinčuková)

Mladší ypsilonská generace si objevuje půvab a vtip swingových písniček (zleva: Daniel Šváb, Renata Rychlá, Mikuláš Čížek, Barbora Skočdopolová, dole: Kamila Kikinčuková)

FOTO: Pavel Vácha

Jitka Vrbová a Jitka Zelenková byly hosty premiéry a spolu s Miroslavem Kořínkem u klavíru stoupla náhle hladina swingu v sále o sto procent. Obě zpěvačky zazářily a zejména Gershwinovy Summertime a Lady Be Good v podání Jitky Vrbové byly skutečným swingovým zážitkem večera. Hosté se budou v průběhu repríz střídat, objeví se Jiří Suchý, Josef Zíma, Eva Pilarová, Jiří Korn, Ondřej Havelka a další, takže je se na co těšit.

Jan Jiráň cítí swing po svém

Z ypsilonského souboru cítí swing po svém (a moc dobře!) Jan Jiráň, jehož koncentrované a výborně zazpívané sólovky s kytarou byly lahůdkami premiéry, z mladších pak Markéta Plánková, Paulína Labudová, Martin Bohadlo i pár dalších, nicméně když se v závěru na scénu vrátí Miroslav Kořínek, aby dirigoval závěrečný, skvostně zaranžovaný sborový quodlibet, swing pod jeho rukama v podání celého mladého souboru znatelně pookřeje.

Ypsilonský kurz swingu je pro ty, kteří se o něm chtějí něco dozvědět, pamětníci možná zateskní po někdejších swingových „večerech na přidanou“ s Karlem či Jitkou Novákovými, ale je to rozhodně příjemně strávený večer, který diváky nabije energií a dodá jim i pocit štěstí avizovaný v názvu.

Na úspěchu večera se podílí i nenápadná, ale dobovými evokacemi a odkazy příjemně „swingující“ scénografie Jaroslava Maliny a v neposlední řadě i program přinášející pohledy na swing z pera Jana Schmida, Aleše Bendy a Boba Zajíčka, který je i jedním ze slibovaných hostů.

Jan Schmid a kolektiv: Swing se vrací neboli o štěstí

Režie Jan Schmid, výprava Jaroslav Malina, hudba, hudební adaptace a nastudování Miroslav Kořínek, Jan Jiráň, Martin Bohadlo a Dominik Renč. Premiéra 15. ledna ve Studiu Ypsilon, Praha.

Hodnocení: 80 %