Opera-film s prvky jazzu, kterou napsal Bohuslav Martinů na sklonku 20. let minulého století, se dočká v Česku teprve třetího uvedení. „Bohuslav Martinů pod vlivem jazzového opojení zvolil velice netradiční nástrojové obsazení – symfonický orchestr s klavírem, dva saxofony, jazzovou flétnu, flexaton, bendžo a akordeon, a navíc se pokusil o propojení opery s médiem němého filmu,“ říká o opeře nová dramaturgyně ostravské opery Eva Mikulášková.

Opera si pohrává s formou divadla na divadle, v tomto případě jde vlastně o film na divadle či hravou koláž. „V tomto duchu koláže koncipujeme i herecké akce, pracující s dadaistickým odstupem, střihem, někdy i s konvencemi filmového herectví té doby a zároveň až muzikálovou taneční stylizací některých ansámblových scén,“ doplňuje ředitel divadla Jiří Nekvasil.

Opera divákům nabídne příběh o víle, která plní mrzutému stárnoucímu páru jeho rozmařilá přání. Bohuslav Martinů napsal hudbu v okouzlení nad filmem, který v té době prožíval vrchol němé éry. „Udělám to celé, jako by to byl film. Ale bude tu ještě třetí jednání, které ti popíši příště, musím vymyslet nějaké moderní zarámování,“ napsal ve své době Martinů své nastávající ženě.

Probojovat se přes orchestr

Partituru nastudoval nový hudební ředitel ostravské opery Jakub Klecker. V hlavní roli budou alternovat Petra Perla Nôtová a Lucie Kašpárková.  „Pěvecký part je rozsáhlý a pěvecky vypjatý, a to jak polohou, tak i dramatičností. Navíc je komplikovaný velkým množstvím mluveného textu, což je pro operního zpěváka vždycky náročné, protože většinou nejsme nazvučení a mluvený text se musí probojovat přes zvuk orchestru nebo do zpěvu sboru,“ říká Lucie Kašpárková, která v Ostravě debutovala už v minulé sezóně jako Katuška v Čertově scéně a objevila se také jako Mařenka v ostravské Prodané nevěstě.

Premiéra opery Tři přání aneb Vrtkavosti života se uskuteční ve čtvrtek 15. října, druhá premiéra se uskuteční o dva dny později, a to vždy od 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.