Novými protagonisty Homolkových jsou obrazy Josefa Čapka – hlavní role se zhostilo Umyvadlo, vedlejší pak hraje Čapkův Černošský král. Obě malby pocházejí ze Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze.

„Hledali jsme motiv, který by oslovil širokou veřejnost. Homolkovi jsou ikonou české kinematografie, zná je i ten, kdo Papouškovy filmy neviděl. Chtěli jsme překvapit a vytvořit něco, co by od Národní galerie možná mnozí nečekali – vznikla tak parafráze na původní trilogii s překvapivým rozuzlením,“ říká Pavel Abrahám, spoluautor scénáře a režisér nového spotu.

„Čtvrtý díl“ Homolkovské ságy natočila Národní galerie ve dvou verzích. Dvacetivteřinový spot bude během podzimu nasazen ve vysílání České televize, verze v délce 35 vteřin slouží ke komunikaci v online prostředí. „Video mohlo vzniknout díky nesmírně pečlivé práci s původním filmovým materiálem, kdy bylo nutné okénko po okénku ručně vyřezávat. V některých záběrech jsme použili dubléra – troufáme si ale tvrdit, že výsledek je naprosto přesvědčivý,“ dodal Abrahám.