Doslova zaplavily ulice města, jehož obyvatelé o ně projevili nebývale velký zájem, na němž se podepsala jak atraktivita obrovitých loutkových figurín, tak i horký letní večer a načasování akce na poslední prázdninový víkend.

Už od pátečního rána byly loutky k vidění na nádvoří Plzeňského Prazdroje, odpoledne se přesunuly v průvodu přihlížejících (každá umístěná na důkladném nákladním voze) do centra města, kde zaujaly svá stanoviště na náměstí Republiky i v přilehlých ulicích a sadech. Každou z nich obklopovaly davy diváků a figuríny se jim představovaly hlasy populárních českých herců a sdělovaly jim své osudy.

Loutka orlice se vznášela nad hlavami diváků.

FOTO: Miroslav Chaloupka

První představení La Niña začalo v pátek po půl deváté na zcela zaplněném náměstí Republiky, poté se proměnilo v průvod, který z centra směřoval do prostoru DEPO2015, kde podívaná kolem desáté hodiny vyvrcholila a v půl jedenácté skončila ohňostrojem.

Proměna vlčice v plzeňskou chrtku

Španělský soubor Carros de Foc se na práci s obřími loutkami specializuje již více než dvě desetiletí a vytváří s nimi většinou průvodová představení. Do Plzně přivezl osm obřích loutek, vystupujících v příběhu malé Elišky, která ráda sní. A právě ve snu za pomoci vypravěče Angela, jakéhosi „pána snů“, prožívá Eliška dobrodružství s drakem, obřím koněm, velbloudem a dalšími postavami.

Obřího draka provázeli plzeňskými ulicemi ohňostrůjci z plzeňské skupiny Žonglér.

Obřího draka provázeli plzeňskými ulicemi ohňostrůjci z plzeňské skupiny Žonglér.

FOTO: Miroslav Chaloupka

Takhle to zní celkem přitažlivě, ve skutečnosti o příběh zas až tak nejde, ten je odvyprávěn s poněkud didaktickým ponaučením o potřebnosti snů, navíc pro plzeňské představení do něho byly poněkud bizarně vtěsnány odkazy na místní kolorit. Takže věčně žíznivý velbloud Kamil toužil po obřím sudu plzeňského piva, na němž trůnila orlice s krkolomným jménem Přemysla, donkichotský rytíř přijal jméno Emil Škoda a byl chodící reklamou na výrobky Škodovy továrny, Eliška se z řecké múzy Euterpé v puntíkovaných šatech, které pro ni ušily plzeňské švadleny, proměnila ve skupovskou Máničku.

Nejtěžší osud postihl loutku Vlčice, která měla předstírat, že je údajně trochu ztloustlou Chrtkou z plzeňského městského znaku, což jí neuvěřilo ani to nejmenší dítě, svou původní vlčí podobu totiž změnit nemohla. Ale Plzeňané jsou na své město a jeho tradice hrdí, takže jim proměna nevadila, ostatně celá produkce je nikoli nevýznamnou součástí akce Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015.

Marionety, javajky i alegorické vozy

Produkce obřích loutek měla spíš než k loutkovému divadlu blíž k velkolepé pouťové atrakci. Loutky samy toho – až na výjimky – při své mohutnosti mnoho nepředvedly, jejich působivost spočívala především v jejich výtvarné působivosti: rudý nafukovací drak měřil na délku jednadvacet metrů, velký bílý kůň pohyboval nohama a dokázal se zvednout i na zadní, orlice se, zavěšena na jeřábu, vznášela nad náměstím, mávala křídly a pod ní i nad ní provozovali své umění dva artisté, z nichž především živá „létající Eliška“ sklízela od diváků na náměstí velký potlesk.

Španělský rytíř přijal jméno i identitu Emila Škody.

Španělský rytíř přijal jméno i identitu Emila Škody.

FOTO: Miroslav Chaloupka

Z loutkářského hlediska byly nejzajímavější dvě obří marionety: vypravěč Angel a Eliška, které po vzoru svých menších příbuzných pohybovaly všemi končetinami, usedaly na obří lavičku a dokonce i koulely očima. A také rytíř Emil, který se poměrně obratně pohyboval po ulicích a jehož pohyblivé údy ovládali loutkovodiči zespodu hůlkami po způsobu javajek.

Jinak ale, zejména divákům starší generace, mohla produkce připomínat i alegorické vozy někdejších prvomájových průvodů. Dojem pouťové atrakce ostatně dotvářeli i četní artisté, žongléři, chůdaři a bubeníci provázející průvod městem, a také množství stánků s pivem, cukrovou vatou, perníkem, zdarma rozdávanými nafukovacími balónky a dalšími pouťovými lákadly rozmístěnými kolem stanovišť obřích loutek. A v horkém odpoledni i večeru stánky ani nestačily uspokojovat četné zájemce.

Nejen na obří loutky, ale i na Skupovu Plzeň

Obří loutky prošly Plzní o víkendu, ale festival Skupova Plzeň jimi neskončil, ale naopak začal. Plzeňské loutkové Divadlo Alfa je až do neděle 6. září hlavním pořadatelem festivalu, který nabízí mnoho loutkářských lahůdek –mimo jiné unikátní vietnamské vodní loutkové divadlo (dnes poprvé v prostoru DEPO2015), Andersenova Cínového vojáčka z Argentiny, lyrický příběh o tajemné moci zvířat, lidské vůle i hudby japonského loutkáře Noriyuky Sawy, loutkového Elvise Preslyeho australského loutkáře Nevilla Trantera, půvabný příběh dánského morčete Muffina  a řadu dalších zážitků pro malé i velké diváky.

Vlčice sice marně předstírala, že je plzeňskou chrtkou, ale stala se miláčkem dětského publika.

Vlčice sice marně předstírala, že je plzeňskou chrtkou, ale stala se miláčkem dětského publika.

FOTO: Miroslav Chaloupka

Bylo by dobré, kdyby obří loutky v plzeňských ulicích diváky povzbudily k zájmu nejen o tuto atrakci, ale i o program 31. Skupovy Plzně a loutkové divadlo jako takové. Domácí plzeňská Alfa si to opravdu zaslouží, protože působí celoročně malým i velkým diváků mnoho krásných loutkářských potěšení.

Carros de Fos: La Niña

31. Skupova Plzeň, Plzeň 28.–30. srpna 2015

Celkové hodnocení 70 %