Soud se uskutečnil od února 2009 do prosince 2010 a ideovým základem výstavy se staly zprávy z výše uvedeného procesu.

Už při příchodu do expozice má člověk intenzivní pocit, že vstupuje na odvrácenou stranu dobra.

Nejde však o přesnou rekonstrukci, ale spíše o polofiktivní vizuální příběh, vytvořený výtvarníkem Alexanderem Kotlyarovem. Kurátor Anton Litvin rozmístil velkoformátové komiksové kartónové figury do betonového prostoru horního patra galerie.

Cele využil všech rohů, zalomených zdí i dveří k tomu, aby mezi ně, na ně i do nich rozmístil všechny postavy a po rozlehlých zdech rozvěsil jako gobelíny pásy komiksových oken.

Expresivní výraz všech komiksových figur navodí návštěvníkovi výstavy velmi tísnivý pocit.

Expresivní výraz všech komiksových figur navodí návštěvníkovi výstavy velmi tísnivý pocit.

FOTO: Jan Šída, Právo

Persony, které výtvarník Kotlyarov vytvořil, nejsou konkrétními osobami, ale spíše symbolickými archetypy. Obludně předimenzované figury obhájců, žalobců, státních zástupců i svědků se zjevují v odcizeném betonovém prostoru.

Už při příchodu do expozice má člověk intenzivní pocit, že vstupuje na odvrácenou stranu dobra. Pomalu stoupá podlouhlou studenou chodbou vzhůru, ze stěn na něj vyzáblými revmatickými prsty ukazují šklebící se muži a ženy. Snad advokáti, snad žalobci. Když vyjde až nahoru, přivítá ho rozšklebená tvář jakéhosi prokurátora. Ten na něj ukazuje vystrčenou rukou s prstem jako bajonetem. V komiksové bublině svítí text – Tak chápete strukturu vašich otázek?

Najednou, aniž bychom si to sami uvědomili, pronikneme do nepřehledného labyrintu anonymních osob, které na nás valí v komiksových bublinách otázky, tvrzení, příkazy i napomenutí.

Už při příchodu do expozice pociťuje návštěvník tísnivou atmosféru

Už při příchodu do expozice pociťuje návštěvník tísnivou atmosféru.

FOTO: Jan Šída, Právo

Díky tomu, že jednotlivé věty autor projektu vytrhal z daného kontextu a rozmístil je do všech možných stran a rohů, připadá si návštěvník jako v intenzivní křížové palbě. Vlastně ani neví, co má dřív sledovat. Jestli text, nebo nonverbální mluvu zainteresovaných postav.

Malý člověk proti státní moci

Výtvarník s kurátorem se pokusili tímto způsobem navodit tísnivou atmosféru, která musela u předem rozhodnutého soudního procesu panovat. Človíček stojí proti gigantickým zástupcům státní moci.

Takto pojatá vizuální koncepce je pochopitelná ve všech zemích a režimech. Každý člověk jistě díky tomu pochopí, jak se cítí jednotlivec stojící proti byrokracii. Proto jsou texty v bublinách i v angličtině. Význam nadnárodního jazyka symbolizuje přenosnost problému skrze hranice všech států.

Návštěvník výstavy se nevědomky stává účastníkem zvláštního rituálu. Může si také připadat jako malé dítě, které na pouti navštívilo strašidelný zámek a projíždí mezi strašidly. Jenže tato dospělá monstra jsou skutečná.

Celkové hodnocení 70 %