Baletní soubor získal do repertoáru dílo světově uznávaného izraelského choreografa Ohada Naharina, který patří ke generaci výjimečných svérázných choreografů na poli současného tance. Je to prestižní záležitost pro každý taneční nebo baletní soubor, když ho mohou zahrát.

Decadance není čerstvou novinkou. Jedná se o části starších Naharinových choreografií, které jsou přeskládány do jiné osnovy a struktury. Zajímavý způsob možná i proto dekadentní, jak si autor doslova hraje s již daným a vymyšleným pohybovým materiálem.

Vždy něco ubere a přidá vzhledem k rozdílné interpretaci v odlišných destinacích. Pracuje tímto způsobem, pokud se jedná o spolupráci se zahraničními tělesy.

Pouze pro svůj soubor Batsheva Dance Company v Izraeli vytváří díla nová a tematicky zcela odlišná.

Jonáš Dolník, Matěj Šust a Ondřej Vinklát v Naharinově inscenaci decadence

Jonáš Dolník, Matěj Šust a Ondřej Vinklát v Naharinově inscenaci decadance

FOTO: ND Martin Divíšek

Hned v počátku inscenace zařazuje autor magický iniciační obřad na známou pesachovou lidovou píseň Echad mi jodea. Tanečníci jsou rozvrstveni v širokém půlkruhu, stojí v černých mužských oblecích před židlemi, na které sedají, padají, zkroutí se, přepadávají i na ně vyskakují v neúprosném pochodovém téměř vojenském rytmu. Jsou nuceni projít jakousi tajemnou iniciací.

Jako v transu, v diktátu drtivé energie, všichni jednotně opakují přidávané pohyby a vždy končí žalostným kaskádovitým rozhozením rukou nad hlavu a fráze se tak natahuje vždy o kus dál. Vždy jeden tanečník vypadává z řady na zem, jakoby tíhu daného rituálu neunesl. Posléze všichni strhávají kusy oděvů, jakoby se chtěli zbavit cárů své bolavé duše i roztrhaného těla. Diváci jsou fascinováni, jsou nepřímo vtaženi do stejného kultovního Naharinova rituálu.

Ostrým střihem se najednou ocitnou jako v tančírně. Na rytmy cha-cha, mamby, opět klasicky oděni, vstupují do hlediště a vybírají si mezi diváky svého partnera.

Pokračuje free diskotéka i tanec v párovém držení. Vše má ale přesnou prostorovou strukturu, takže to vypadá, jako by to měli již nazkoušené, příjemné a zábavné.

Na pestrou hudební koláž velmi rozdílných skladeb uvidíte prostá a jednoduchá taneční setkání, dialogy milostné, drsně i lechtivě provokativní, bojovné i komické. To vše v neuvěřitelné skladbě fragmentárního až matematického řešení časoprostoru a hutné zemité dynamiky.

Představení je krátké, ale vydá za dvě. Je přínosem pro bohatý pohybový a expresivní jazyk celého baletního souboru.

Celkové hodnocení: 90 %