RECENZE: Kdo vlastně řídí Tábor?

Právo, Klára Kolářová

Český detektivní thriller Mrtvá šelma je první vlaštovkou z avizované knižní trilogie s názvem Souřadnice zločinu. Dva zaměstnanci táborského Husitského muzea – bývalý policista Štolba se slušným náběhem na alkoholismus a introvertní kurátorka Weissová, která vychovává dospívající dceru, pátrají po vrahovi, jenž zabil váženého profesora. Jak jejich vyšetřování nabírá na obrátkách, začíná se ukazovat, že pachatelem nejspíš nebude pomatený samotář a že klidné jihočeské město může pod idylickou fasádou skrývat nejedno ošklivé tajemství.

Obal knižní novinky

Pod knihou je podepsána dvojice Jiří W. Procházka a Klára Smolíková. V českých podmínkách není spoluautorství beletrie zrovna obvyklé, ale čtenář si možná vybaví zahraniční příklad: pseudonym Lars Kepler, pod kterým publikují své temné thrillery švédští manželé Alexander a Alexandra Ahndorilovi.

Procházka a Smolíková mají právě zahraniční vzory evidentně dobře nastudované. Poučeně pracují s napětím, humorem, jejich postavy řeší kromě samotné vraždy i své neuspořádané osobní životy a mezi ústřední dvojicí vzniká vzájemná přitažlivost, byť zatím velmi ostýchavá, čímž se připravuje prostor pro další díly.

Autoři si tak mohli spokojeně odškrtnout skoro všechny pomyslné položky, díky nimž je skandinávská detektivka v posledních letech tak populární. Na jednu věc však ve svém seznamu zapomněli nebo nad ní velkoryse mávli rukou. Tam, kde úspěšní severští spisovatelé dovolují čtenářům nahlédnout neuralgické body své společnosti, nechávají Procházka a Smolíková jen kulisy a příběh konstruují kolem konkrétní konspirační teorie.

Takový postup samozřejmě upomene Dana Browna a je to cesta rozhodně legitimní. Přitažlivost konspiračních teorií tkví v tom, jak definitivní a jednoduché odpovědi dokážou poskytnout na jakékoli otázky. Nedaří se vám? Jistě za to mohou ilumináti/židovsko-zednářská lobby a vy na tom nenesete žádnou vinu.

Zatímco ale Dan Brown pohotově nabízí (různě šílené) teorie o tom, kdo řídí svět, Procházka a Smolíková vypráví o tom, kdo řídí druhé největší jihočeské město. Čtenáři se pak může zdát právem takové měřítko malé a možná i chvílemi zalituje, že autoři nebyli věrni právě té severské škole a nenechali na stránkách své knihy vyhřeznout skutečné problémy, s nimiž se v současném Česku potýkáme, jako jsou třeba rasismus nebo zlovolně sílící nacionalistická rétorika, které se zrovna v jižních Čechách docela daří. To by pak vystačilo možná na víc než jen trilogii.

Jiří W. Procházka, Klára Smolíková: Mrtvá šelma
Plus, 326 stran, 249 Kč