Někteří tvrdí, že otisk je středověký padělek ze 14. století, nebo dokonce dílo vytvořené renesančním géniem Leonardem da Vinci, jiní věří, že jde o původní Kristův rubáš z doby 1. století našeho letopočtu.

Už v roce 1390 papež Klement VII. vydal bulu, v níž se uvádí, že „obraz“ byl na plátno jen zručně namalován.

Klement však dílo nikdy neviděl a sám měl problémy s tím, aby byl věřícími za papeže vůbec uznáván. Turínské plátno však rozhodně není dílo vytvořené štětcem malíře.

Jediné, k čemu ho lze připodobnit, je rentgenový snímek nebo fotografický negativ. Jak ale vzniklo, není dodnes uspokojivě objasněno. Zajímavé je, že už byzantští umělci odpradávna věděli o existenci podoby Krista nenamalované lidskou rukou a v ikonách se snažili takový otisk napodobit.

Plátno bylo po staletí určeno k veřejnému vystavování a navzdory nešetrnému zacházení nevybledlo, ale dodnes dokáže lépe než kterákoli kázání či umělecké dílo svým smutkem ve smrti a klidem po velkém strádání oslovit i ty, kteří nejsou věřící.