Co očekáváte od festivalu Punkt v Praze a v Brně?

Bang: Hlavním cílem pro Erika i pro mě je dívat se po nových kombinacích muzikantů, které známe z Punktu, s dalšími. Jsem zvědavý a vzrušený z toho, že uslyším české umělce a osobně se s nimi potkám. Floexe jsem už potkal při předchozích návštěvách, ale jsem zvědavý, jak to všechno vyjde dohromady.

Honoré: Doufám, že po umělecké stránce to vyjde dobře, že všechna spojení norských a českých hudebníků se ukážou jako dobrá volba. Měly by tam být nějaké skutečně zajímavé kombinace koncertů a živého remixování.

Jak jste vybírali účastníky pro pražské a brněnské koncerty?

Honoré: Mezi norskými umělci jsou většinou hudebníci, se kterými jsme Jan Bang a já už dříve pracovali naživo i ve studiu, jako jsou Molvær, Endresen, Martinsen, Kleive, Zach, Aarset a Drake, nebo ti, které jsme poslouchali a uznáváme je, jako jsou Streifenjunko, Sheriffs of Nothingness, Fennesz a Stian Balducci. České umělce navrhla organizace Music Infinity, v centru procesu stál Josef Sedloň.

Erik Honoré

Erik Honoré

FOTO: Natalia Kutsepova

Bang: Na základě úzkého kontaktu s Josefem Sedloněm jsme našli nejlepší možný přehled toho, co existuje na hudební scéně v Praze. Josef je člověk, kterého znám roky, kterého respektuju a s nímž sdílím určité aspekty estetiky.

Co vás zaujalo na orchestru Berg, Clarinet Factory a Floexovi?

Honoré: S orchestrem Berg jsem se setkal už dříve na schůzce v Praze. Dostal jsem jejich CD, kde hrají hudbu mladých českých skladatelů, která se Janovi i mně velmi líbí.

Floex při přebírání žánrových Andělů minulý pátek v Praze.

Floex při přebírání žánrových Andělů

FOTO: Jan Šída

Když se objevil návrh zahrnout do projektu němý film s hudbou Město bez Židů, považovali jsme to za dobrý nápad, jak kvůli hudbě, tak kvůli tématu antisemitismu a xenofobie, které je bohužel stále aktuální.

Floexe jsme slyšeli už dříve a bavil nás. Když byl navržen, připadalo nám to velmi dobré, protože přidává elektroniku k akustické hudbě Clarinet Factory.

Duo Ireny a Vojtěcha Havlových jsem předtím neznal, ale právě v tom je půvab toho, když přenesete Punkt za hranice – objevíte nádherou hudbu, kterou bychom jinde nemohli slyšet.

Jak jste vybírali remixery a soubory, jejichž tvorba bude remixována?

Honoré: Jako vždy jsme zkoušeli vybrat remixery, u nichž věříme, že budou schopni dobrých reinterpretací koncertu. Vychází to z předchozích zkušeností a z poslechu umělců a skupin a zvažování, co bude k sobě dobře pasovat.

Clarinet Factory je multižánrový soubor.

Clarinet Factory je multižánrový soubor.

FOTO: Tamara Černá

Jak vznikl nápad zorganizovat festival Punkt?

Honoré: Punkt Festival jsme v roce 2005 založili Jan Bang a já. Festival pořádaný umělci je postaven na organicky se rozšiřující síti hudebníků a umělců na konceptu živého remixu.

Koncerty na hlavní scéně jsou použity jako zdroje zvuku a výchozí body pro živé remixování, které následuje hned po koncertu. Jeho publikum tak může naslouchat reinterpretaci – živému remixu koncertu, který právě slyšelo. Ta je postavena na interakci mezi elektronikou a muzikanty.

Nils Petter Molvaer

Nils Petter Molvaer

FOTO: Novinky

Mezi umělci, kteří se zapojili do projektu Punkt, jsou Brian Eno, David Sylvian, Laurie Anderson, Jon Hassell, John Paul Jones, Ensemble Modern i norští improvizátoři jako Nils Petter Molvær, Sidsel Endresen a Arve Henriksen.

Co vás zaujalo na živých remixech koncertů?

Bang: Je to náš způsob improvizace s elektronikou společně s muzikanty, kteří jsou zaměřeni více elektroakusticky. Můžeme takto vytvářet novou hudbu, což byl vždy náš cíl.

Honoré: Tento koncept prokázal, že je efektivním a zajímavým způsobem tvorby nové hudby kvůli svému aspektu improvizace a skutečnosti, že zvuková paleta se mění s každým remixem. Každý remix je unikátní.

Liší se nějak váš přístup, když remixujete druhé umělce, a když hrajete s dalšími muzikanty?

Bang: Práce ve studiu jako protiklad ke hraní na koncertech je pro nás dva odlišnou záležitostí a vyžaduje jiný přístup. Zatímco ve studiu je to více intelektuální cvičení v komponování a vytváření nových děl, živé hraní je silovější, proudí mi při něm krev jiným způsobem, je to komponování v okamžiku.

A jako improvizátoři při živém remixování se nijak nepřipravujeme, máme před sebou vždy prázdné plátno, pořád nám to připadá jako nejzajímavější přístup.

Jaké to je uvádět album Heliographs naživo?

Honoré: Zatím jsem to udělal jen jednou, v září na koncertě k vydání alba na Punktu v Kristiansandu. Něco z materiálu (z desky) bylo také součástí polského podzimního turné Nils Petter Molvær + Punkt. Obě zkušenosti byly radostné a také mi poskytly nové nápady, jak uvádět materiál živě, takže se těším, až to budu dělat v Praze.

Bude koncertní provedení Heliographu s Molværem podobné albu, nebo jen použijete obdobný koncept?

Honoré: Budu vycházet z materiálu alba, ale pro mě je důležité, že koncerty mají výrazný prvek improvizace, takže rám vytvořený ze skladeb alba dá hodně prostoru pro improvizaci.

Pro koho jsou určeny dílny na festivalu, které se konají vždy před koncerty?

Jako na festivalu Punktu v Kristiansandu se dílen zřejmě zúčastní hodně studentů hudby a pravděpodobně také nějací další muzikanti.