RECENZE: Soukupová je pořád dobrá psycholožka

Právo, Klára Kolářová

Tři dospělé sestry jedou za svými rodiči na oslavu narozenin. Nejmladší z nich si gratuluje, že není tak protivná a ztahaná jako dvě zbylé, které mají děti. Během cesty se posádka několikrát pohádá, a když konečně dojede na místo určení, zjišťuje, že ji nečeká nic, co by alespoň vzdáleně připomínalo rodinnou pohodu. Rodiče totiž mají svých problémů dost…

Petra Soukupová: Pod sněhem

Stejně jako předchozí čtyři knihy Petry Soukupové je i její poslední s názvem Pod sněhem spletencem křivd, neporozumění a usazených nedořečeností. Autorka je bezpochyby dobrá psycholožka. V několika málo větách dokáže uvěřitelně načrtnout komplikovaný vnitřní stav, aniž by se propadala do sentimentu nebo klišé. Její nejsilnější stránkou je pak schopnost popsat běžný den svých hrdinů tak, že jsme schopni v nepřehledném chaosu myšlenek a vzpomínek nahmatat přesně a citlivě popsané útržky příběhů.

Čtenář na to rád přistoupí – každý tak trochu doufá, že jeho život ukrývá pod všemi nánosy banalit a všedností ohromně zajímavý materiál. A Petra Soukupová takový luxus svým postavám poskytuje.

Tato metoda však samozřejmě naráží na nebezpečí, že té každodennosti bude moc a bude se jen nahodile vršit na sebe: „Tak já udělám konečně to kafe, řekne mamka. Kdo si dá? Já už ne, nespala bych, řekne Olina, ale spíš nemá chuť, rodiče tu mají jen to rozpustný a to ona nerada. Tak si dej se mnou bez kofeinu, řekne Blanka. Ale já tady nemám bez kofeinu, ty sis ho přivezla? Ne… musí Blanka uznat, napadlo ji to, ale myslela, že ho tady mamka má, vždyť přece ví, že ona teď normální kafe nepije. A řešilo se to už o Vánocích, tak si myslela, že ho mamka koupila. Já myslela, že ho tady máš. Nemám. Mělas mi to říct.“

Komu už v předchozích knihách Soukupové vadila stísněnost světa, kdy se postavy pohybují pouze ve svých osobních vesmírech mimo dobu a širší společenský kontext, dost pravděpodobně názor na její psaní nepřehodnotí. Její metoda se nemění, stejně jako se nejspíš nezmění ani ohlasy – jedni budou jásat nad realitu nepřikrášlujícím popisem, jiným bude chybět „něco navíc“. Autorčini fanoušci dostanou přesně to, na co jsou zvyklí. Nic víc, nic míň.

Petra Soukupová: Pod sněhem
Host, 373 stran, 329 korun.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: