Volně navazuje na televizní seriál Šumná města, ve kterém architekt a herec David Vávra pomocí humorné nadsázky popisoval architektonické krásy i brutality českých a moravských měst.

Expozici organizátoři umístili do Recepčních salonků a pod lomenou klenbu umístili velkoformátové černobílé fotografie, ukazující v plné nahotě konkrétní objekt v současném designu. Na každém panelu je i snímek místa v původním stavu, nechybí stručný popis stavebního zásahu ani smutně satirická báseň karikující proces ničení.

Vpády do organismu krajiny a měst mají na svědomí totalitní mocipáni, kteří vládli zvláštním talentem ničit letitý genius loci. Navíc ho dokázali přebrousit unifikací či prefabrikáty, ve kterých člověk mohl jen zdegenerovat.

Jedním z nejkřiklavějších momentů výstavy je jihlavský obchodní dům Prior z roku 1983, necitlivě umístěný do centra náměstí. Kvůli němu vzaly za své historické domy i urbanistická jednota středověkého města. Samotná stavba nákupního centra vypadá jako karikatura komiksové pevnosti a hyzdila by jakékoli místo na světě.

Devastace, jak ukazuje výstava, se nevyhnula vilám, kostelům, vodárnám či plovárnám. Žádný objekt a žádné místo nebylo ušetřeno totalitní destrukce. Některé historické památky nenávratně zmizely jako odstřelené novorenesanční nádraží Praha-Těšnov v roce 1985. Jiné, zničené neodbornými zásahy, chátrají na periferii našeho zájmu.

Negativem výstavy je její přílišná stručnost. Takové téma by si zasloužilo mnohem větší fotografickou dokumentaci nebo i zmenšené modely daných objektů, aby co nejlépe vynikla jejich deformace. Přesto lze takto pojatou expozici považovat za smysluplnou, neboť názorně ukazuje nenávratnou devastaci v nás samotných.

Šumná a bezbranná 2003–2009
Novoměstská radnice, Praha, do 23. ledna