Platí to zejména pro činohru. Již v lednu má v Ostravě premiéru poslední titul z volné trilogie o ztrátě historické paměti Odsun!!! rekapitulující dramatické okamžiky po roce 1945, jež zasáhly do životů německého i českého obyvatelstva.

Jen o čtrnáct dní později následuje premiéra „vícegeneračního westernu z centrálního Krušnohoří“ Cejch v Západočeském divadle v Chebu. Román Zdeňka Šmída o několika generacích německých horalů Schmelzerů žijících na české straně Krušných hor zdramatizoval a režíruje Zdeněk Bartoš.

Do 90. let minulého století k osobnosti prvního polistopadového prezidenta se vrací hra šéfa činohry brněnského Národního divadla, dramatika Martina Františáka Havel v zemi čeledínů, zatímco Anna Saavedra ve hře Olga (dopisy nenapsané) brněnského HaDivadla a pražského divadla Letí nabízí „paradoxní obrazy“ ze života někdejší první dámy.

V Plzni sází víc na osvědčené kvality domácího dramatika Antonína Procházky. Jeho nová hra Jednotka intenzívní lásky bude mít v únoru premiéru na Malé scéně v autorově režii.

Dluh českého divadla vůči Pavlu Landovskému splatí liberecká činohra s uměleckým šéfem Ivanem Rajmontem uvedením jeho poslední hry Protentokrát zbohatneme, kterou nedozkoušela činohra pražského Národního divadla. Ta chystá několik novinek vesměs zahraničních, ale na konci sezóny ovládne činoherce swing - a to v revui.

V rytmu swingu buší srdce mé, kterou chystá Ondřej Havelka podle pamětí Jiřího Traxlera.

Po Baťovi ve Zlíně na slavného rodáka vzpomíná i další město. Plzeň uvede na sklonku sezóny novou hru Tomáše Vůjtka Škoda! inspirovanou osobností podnikatele Emila Škody.

Opera zahájí celostátní přehlídkou

Operní nový rok zahájí tradiční bienále Opera 2015 - festival, který do metropole přiváží všechny domácí stálé soubory. Letos k nim pro srovnání přibydou i inscenace tří slovenských operních scén. Festival zahájí 22. ledna premiéra Boitova Mefistofela v nastudování souboru Státní opery pražského Národního divadla.

Z operních premiér se lze těšit na novou operu Jana Klusáka Filoktétés, jež bude mít premiéru v Ostravě a poté bude uvedena v rámci Pražského jara i v metropoli. Dalším dokladem progresivní ostravské dramaturgie je i uvedení Prokofjevovy opery Ohnivý anděl. Jinak operní soubory sází spíše na jistotu, výjimku tvoří inscenace mimo Prahu zřídka uváděné Smetanovy Libuše, kterou chystají v Divadle J. K. Tyla v Plzni.

Nové vedení Janáčkovy opery přenese do Brna úspěšné inscenace z Prahy: půvabnou rodinnou operu Čarokraj Marko Ivanoviče a svůj brněnský revival bude mít i Heřmanova inscenace Her o Marii Bohuslava Martinů. Pražské Národní divadlo uvede po letech Janáčkovu poslední operu Z mrtvého domu v režii na operní scéně debutujícího šéfa činohry, režiséra Daniela Špinara.

Skladatel Jan Kučera, který koncem loňského roku nastudoval na Nové scéně pražského Národního divadla Šostakovičovy opery Orango a Antiformalistický jarmark, dovrší dramaturgickou linii započatou již Hábovou Novou zemí premiérou své vlastní opery Rudá Marie.

Návrat Draculy i Václava Neckáře

Muzikál přinese několik slavných návratů. Karlínské Hudební divadlo uvede Draculu 2015 s Danielem Hůlkou i Mariánem Vojtkem. A po Brně a Ostravě se i Praha znovu dočká Evity, a to s Monikou Absolonovou v titulní roli. Dalším návratem Lloyda Webbera bude i jeho slavný Sunset Boulevard v Ostravě.

Z písničkového retra těží muzikál Mýdlový princ Radka Balaše, v němž by se měl na jevišti objevit i Václav Neckář.

Na méně známé tituly naopak sází Městské divadlo Brno - již v lednu to bude nizozemský rodinný fantasy muzikál Let snů LILI, v březnu pak nový muzikál na faustovské téma Johnny Blue o slepém pouličním zpěvákovi s hudbou německého skladatele a producenta Ralpha Siegla.

Shakespearovskou variací na Romea a Julii by měl být současný muzikál Miliónová svatba, který má již za týden premiéru v Opavě. A snad se během roku dočkáme i z loňského února odložené premiéry muzikálu Janka Ledeckého Iago.