Výtvarný svět Zdeňka Buriana vrací do dětství, do doby brakových dobrodružných románů, exotických krajin a neohrožených hrdinů. Malíř totiž velice rád pracoval na barevných obálkách a ilustracích, které zdobily klukovské knihy, mnohdy označované jako literatura kazící mládež. Ovšem Burianovo výtvarné mistrovství povyšuje (možná) méně kvalitní literární útvar na vysoce ceněné umělecké dílo.

Na jeho pražské výstavě jsou k vidění titulní obálky westernových románů, knih Julese Verna či Jaroslava Foglara. Jsou to oleje na plátně ve velkých formátech a krásných zdobených rámech. Na tomto formátu je zřejmé, že Burianův výtvarný rukopis je natolik malířsky precizní, že může „fungovat“ i jako regulérní umělecký artefakt, který si někdo může pověsit doma nad krb jako obrazy Rembrandta či Mánesa.

Alfou a omegou jeho děl je především dokonalý smysl pro mikroskopický detail. Indiánský náčelník má svou slavnostní čelenku propracovanou do posledního peříčka. Obličejové tetování maorského bojovníka je vykresleno do nejmenšího vpichu. Revolver střílejícího kovboje se leskne kovem a vypadá jako skutečný.

Ovšem nejvíce je Burian precizní při vyjadřování rysů obličeje. Každá, i ta poslední vráska má ve tváři indiána z Mataco svou plasticitu. Není divu, že si někteří návštěvníci občas nebývají jistí, jestli se ve skutečnosti nejedná o archaické fotografie.

Malíř Zdeněk Burian prostřednictvím svých výtvarných vizí zve do světů našich fantazií. Mnozí už dávno zapomněli, že o takových věcech kdysi snili. Právě díky těmto intenzivním prožitkům lze překročit řeku mezi dospělostí a dětstvím a dojít až na konec světa.

Zdeněk Burian: Až na konec světa
Museum Kampa, Praha, do 15. února 2015

Celkové hodnocení: 80 %