Myšlenka původní opery na regionální téma se zrodila v souvislosti s loňskými oslavami 130 let od otevření krásné historické budovy libereckého divadla, která byla vybudována ve stejné době jako pražské Národní divadlo, a jejím autorem, stejně jako i autorem námětu a režisérem inscenace, je bývalý ředitel divadla Martin Otava.

Volba padla na výraznou postavu hraběnky Kateřiny z Redernu, který se jako regentka panství Frýdlant, Liberec a Zawidów na začátku 17. století zasloužila o rozvoj tamního kraje. Její životní osudy spadající do rušné doby, jež vyústila až bitvou na Bílé hoře, byly velmi pohnuté.

„Zlomové milníky jsou zpravidla obdobím velkých zkoušek lidských charakterů, vypjatých emocí, uvolněné morálky a velké příležitosti pro kořistníky. Události se valí jako rozvodněná řeka, nepředvídatelně, divoce.

Období před a po bitvě na Bílé hoře k těmto událostem bezesporu patří. Třicetiletá válka pak zásadním způsobem změnila hierarchii hodnot nejen v Čechách, ale i v celé Evropě – kvůli válečnému konfliktu a morovým epidemiím vymřela v některých místech téměř polovina tehdejšího obyvatelstva, v samotných českých zemích více než třetina,“ připomíná skladatelka Bodorová, která je i autorkou libreta.

Kateřina z Redernu žila v letech 1564 - 1622 a zasloužila se o rozvoj panství Frýdlant, Liberec a Zawidów.

Kateřina z Redernu žila v letech 1564 - 1622 a zasloužila se o rozvoj panství Frýdlant, Liberec a Zawidów.

FOTO: archiv DFXŠ

Opera však nemůže být jen pouhým výčtem historických událostí, její zákonitosti vyžadují dramatický příběh i postavy. „Bez určité fabulace by se libreto opery o Kateřině z Redernu vytvořilo jen stěží. Přesto jsem se snažila maximálně vycházet z reálií historické situace a základní osnova příběhu je z velké míry postavena na dobových pramenech a faktech, fabulace je spíše v rovině osobní,“ dodává Bodorová.

Operu Legenda o Kateřině z Redernu v Liberci nastudoval dirigent Marek Štilec. Titulní postava byla psaná „na tělo“ mladé talentované sopranistce se smyslem pro dramatické charaktery Lívii Obručník Vénosové, s níž Kateřinu bude alternovat sólistka Štátného divadla v Košicích Lucie Kašpárková. V dalších rolích se představí Martin Bragagnolo, Jiří Kubík, Pavel Vančura, Luboš Skala, Anatolij Orel, Milan Hodný a další umělci. Výraznou roli v inscenaci má také balet v choreografii šéfky liberecké souboru Aleny Peškové.

„Od začátku jsme se skladatelkou chtěli napsat operu s maximálním využitím baletní složky. A to bylo pro mne asi to nejtěžší – logicky, současně abstraktně a přitom pochopitelně vystavět a propojit svět klasické opery s baletní stylizací,“ dodává tvůrce námětu a režisér Martin Otava.

Druhá premiéra opery se v sobotu odehraje 27. prosince, rovněž od 19 hodin.