Hlavní obsah

Divadlo 2014: od Chlestakova k Saddámu Husajnovi

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeň

Letošní 22. ročník mezinárodního festivalu Divadlo 2014 v Plzni charakterizovaly především dvě skutečnosti – divácké i herecké osahávání prostoru Nového divadla a žánrová i kvalitativní rozrůzněnost festivalového repertoáru.

Foto: archív Divadla 2014

Čtveřice izraelských představitelů Saddáma Husajna byla dokonale sehraná.

Článek

K prvnímu stojí za to se vrátit samostatně, protože budova Nového divadla nabízí kromě předností i řadu úskalí, ke druhému jen stručná ochutnávka. Vstupní Revizor budapešťského divadla Vígszínház přinesl do Gogolova textu aktualizaci, jež v kontextu tvorby režiséra Viktora Bodóa sice může připadat prvoplánová, ale v groteskně nadsazeném hereckém provedení maďarského souboru přinesla téma obludné podlézavosti a zničující hrůzy z odhalení korupčních skandálů.

Perfektně zahrané scény, jako byla manipulace se stříkajícím sifonem, potápěč vylézající z odpadové roury či závěrečný příchod skutečného revizora, nacházely u publika bouřlivou odezvu.

Na rozdíl od hry Elfride Jelinekové Rechnitz – anděl zkázy, jež diváky zahltila spoustou slov, z nichž se jen stěží dal vydolovat vztah k hromadnému masakru Židů na rakousko-maďarské hranici na konci války. A to přesto, že herci Slovenského národního divadla se ze všech sil snažili vdechnout svým postavám osobité charaktery, které text moc nenabízí.

Rozpaky poznamenaly i inscenaci jeruzalémského Divadla HaZira Saddám Husajn – textově ornamentální i brutální ódu na ropu s ostrými střihy východního a západního světa. Čtveřice identických Saddámů byla herecky naprosto perfektní, rozpaky plynuly z nejistoty, zda jde o parodii či o vážně míněný opus, i když sympatie publika se jednoznačně klonily k prvému. Jak vidno i ze zahraničních kritik, nebylo v tomto problému plzeňské publikum samo.

Loutkové divadlo vítězilo

Z domácího repertoáru letos nad činohrou s přehledem vítězilo loutkové divadlo. Obrazový svět Georgese Méliese v inscenaci hradeckého Draku uchvátil nejen precizními kouzelnickými triky, ale i nostalgickou poezií stáří a smrti.

Hříčka „O beránkovi, který spadl z nebe“ libereckého Naivního divadla upoutala zase něžnou hravostí a loutkářskou nápaditostí, inscenace „Čert tě vem!“ domácího Divadla Alfa pak sérií vtipných loutkářských moralit. Zdá se, že loutkové divadlo opravdu nemá o invenci i profesionální zdatnost nouzi.

Festival potrvá v Plzni do neděle, jeho epilog až do 19. září.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám