Hlavní obsah

RECENZE: Otto Placht se prosekává pralesem svých fantazií

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výstavu malíře Otto Plachta, která je inspirována tajuplnou amazonskou džunglí, připravila pražská Galerie Václava Špály. Velkoformátová akrylová plátna se stávají ideální plochou pro barevné fantaskní experimenty, magické rytmy rozličných tvarů i jinotajné intimní příběhy. A zároveň plní také úlohu určité duchovní mapy, podle které poutník hledá tu správnou cestu k cíli, který vlastně ani předem nezná.

Foto: Jan Šída , Právo

Obrazy Otto Plachta jsou inspirovány amazonskou džunglí.

Článek

Placht výtvarně čerpá z odkazu snové barevné poetiky Rousseaua i Chagalla, ale také ze syrové tvarové kompozice Pollocka či halucinogenní surreality Miróa. Právě díky nim a jejich schopnosti zformulovat takřka neuchopitelné si může dovolit hledat a nalézat ten nejlepší způsob, jak účelně spojit barvu s její symbolikou do jednoho výrazového prostředku. Překonává také kontradikci mezi abstraktním a konkrétním výtvarným jazykem.

Základem jeho obrazů jsou sice nefigurativní tvary, ovšem při pozorném ohledávání můžeme odhalit poloskryté tváře, části lidských těl, kvetoucí rostliny či rotující planety. Jako bychom nenápadně prošlapávali stezku v nekonečně neuchopitelné amazonské džungli.

Mezi spletenými liánami a pokroucenými kmeny velkých stromů vidíme či tušíme žhavé oči šelem nebo pomalované tváře lovců lebek.

Foto: Jan Šída, Právo

Malíř Otto Placht má smysl pro ornament i výraznou barvu (V povětří, 2014).

Určitý pocit nehmotného tajemna navozuje Placht právě touto vizuální nejednoznačností. Věci spíše tušené svádějí člověka vymýšlet si vlastní příběhy i jejich pointy. Jsou tato díla více aztéckými mapami dávno zaniklých krvavých kultů, nebo spíše reminiscencí rajské zahrady?

Jak tedy Plachta vlastně uchopit? Klíčem může být samotný název výstavy. Slovo metaformy odkazuje k tvarům, které se posouvají za běžnou hranici vnímání. Nebo ho můžeme chápat jako přesmyčku termínu metamorfóza, tedy proměna. Proměna barevných ploch, která přesahuje naše prvoplánové posuzování transparentní okamžitosti.

Celkové hodnocení 80 %

Otto Placht: Metaformy pralesa

Galerie Václava Špály, Praha, do 31. srpna

Reklama

Výběr článků

Načítám