Hlavní obsah

RECENZE: Tim Burton, umělec, který diváky vrací do galerií

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Domě U Kamenného zvonu v centru Prahy najdou diváci od pátku 28. března do 3. srpna na pět set obrazů, kreseb a loutek amerického výtvarníka , animátora a filmaře Tima Burtona. Sto padesát exponátů nebylo podle organizátorů dosud vystavováno a pocházejí z umělcova soukromého archivu.

Foto: Právo - Peter Kováč

Loutka Nahý Marťan z roku 1996. Tim Burton ji vytvořil pro film Mars útočí.

Článek

Viděl jsem před několika lety rozsáhlou Burtonovu výstavu v Muzeu moderního umění v New Yorku, kterou navštívilo přes 800 tisíc diváků. Větší zájem v této instituci byl jen o samostatné výstavy Picassa a Matisse.

Byla větší a pompéznější než ta současná pražská, ale nenabídla to, co má Dům U Kamenného zvonu: malé prostory, v nichž Burtonovo dílo vypadá velkolepě, a jisté tajemství a mystiku, které se dobře hodí k umělcově fantazii.

Výstava je pro malé i velké diváky. Děti okouzlí svět nezměrné pohádkové představivosti, dospělé způsob, jak glosuje současnou společnost i lidské slabosti.

Burton se rád pohybuje na rozhraní žánrů. Sochy jsou pro něj loutky, obrazy nahrazují kresby, groteska tradiční karikatury a kreslený humor. Používá ale klasické výtvarné techniky, dobře čitelné pro diváka, nicméně velmi často na neklasických materiálech. Senzační jsou třeba jeho kresby vytvořené na bílých papírových ubrouscích.

Ve čtvrtek na tiskové konferenci v Praze tvrdil, že chce zaujmout publikum v zemi, která je uznávanou velmocí animované tvorby. Největší sál gotického domu proto zaplnily kouzelné loutky, instalované do obrovských skleněných bublin z českého foukaného skla. Svět filmu se na výstavě propojuje se světem výtvarného umění.

Ve všem zaujme síla tvořivosti, vzácné představivosti, prolínání reality a snu. Autor má blízko k současným surrealistům, ale cizí mu je jejich touha šokovat. Burtonův humor je sice nejednou až ztřeštěný, ale vždy vstřícný k divákovi, a lze říci i laskavý. Kostlivec není symbolem zmaru, ale sympatický mužíček, který se prostě před vámi zcela obnažil.

U nás má Burton výhodu. České výtvarné publikum je totiž přivyklé na výtvarnou grotesku, tak jak ji představovala kdysi skupina Šmidrů nebo nedávno Jiří Sopko a Michael Rittstein. Také jsme zemí Jiřího Trnky i Jana Švankmajera. To je pro výstavu skvělé zázemí. Navíc má Burton množství českých filmových fanoušků, a tak má výstava o úspěch postaráno.

Ostatně jen vstupenky na autogramiádu s umělcem, která se uskuteční v pátek kolem poledne, byly vyprodány během dvou minut.

Pražskou bilanci z Burtonova archivu kurátoruje Jenny He, která už organizovala Burtonovy výstavy v New Yorku, Melbourne a Paříži. Vše je pro diváky připraveno na špičkové úrovni a o neopakovatelnou kulisu pro vystavené exponáty se postaralo pražské designérské studio Olgoj Chorchoj.

Není prakticky co vytknout. Ostatně ani Tim Burton se včera netajil tím, že je nadšený nejen Prahou, ale i tím, jak jeho výstava v domě U Kamenného zvonu vypadá.

Pokud někoho současné umění z výstavních síní a galerií spíše vyhánělo, Tim Burton je zárukou, že vrátit se stojí za to. K pražské výstavě je navíc připraven bohatý doprovodný program a otevřeno je i celé podzemí domu, vyhrazené pro pravidelné promítání Burtonových filmů.

Tim Burton a jeho svět
Dům U Kamenného zvonu, Praha, otevřeno denně kromě pondělí 10–20 hod., do 3. srpna

Celkové hodnocení: 100 %

Reklama

Výběr článků

Načítám