Svérázný antropolog Gabriel Crowther je potomkem barona z Keswicku, který zemřel údajně rukou mladšího syna Charlese. Ten byl v roce 1751 v Londýně popraven a tragédie přiměla Gabriela, aby přijal jiné jméno, odešel do ústraní a věnoval se v té době vědě rozvíjející se na základě zkoumání a pitvání mrtvých těl. To ho přiměje vydat se o třicet let později za sestrou na rodinné panství, kde jsou při odhalení hrobky nalezena dvě těla v jedné rakvi.

Robertsonová, která vystudovala ruštinu a němčinu na Cambridgeské univerzitě, se věnovala režii filmů, televizních a rozhlasových pořadů. Píše rovněž poezii. Přesto se odhodlala k románovému debutu Nástroje temnoty (anglicky 2007, česky 2012), v němž vytvořila impulzivní Harrietu Westermanovou, vnitřně nezávislou ženu, která koncem 18. století objevila na hranici svého panství mrtvolu muže s prstenem rodu Thornleighů.

Na úspěšnou prvotinu navázala Anatomií vraždy, která česky vyšla loni a rovněž sklidila čtenářský úspěch. Není divu, že se objevilo pokračování v podobě Ostrova kostí.

Ke kladům autorčina pojetí patří spojení dvou osobitých postav, vdovy bourající představu o ženě skrývající se za svůj smutek, a zdánlivě podivného antropologa nosícího v srdci rodinnou tragédii. Ne každému se musí líbit její styl, kterým poměrně zeširoka popisuje život Anglie té doby. I když je vzdálený dnešní tendenci k akčnímu vyprávění ovlivněnému filmovým střihem, dokázala autorka přesvědčit, že tradice anglického románu spojeného se jménem Jane Austenové stále žije.

Imogen Robertsonová: Ostrov kostí
Jota, přeložila Ina Leckie, 398 stran, 348 Kč, e-kniha 219 Kč

Celkové hodnocení 80 %