Americká popová hvězda Beyoncé vydala v pátek 13. prosince své v pořadí páté studiové album. Nazvala je jednoduše Beyoncé a učinila tak bez jediného předchozího upozornění hudebnímu světu.

Na serveru iTunes se ten den objevila deska se čtrnácti novými skladbami a sedmnácti aktuálními videoklipy, to aby prý lidé věděli, co se při zpěvu písniček honí Beyoncé hlavou. Namísto napjatého očekávání dostali posluchači novinku nečekaně a mohli ji chápat třeba jako vánoční dárek anebo jako revoluční změnu v politice vydávání nových alb.

Zpětná vazba byla úžasná. Beyoncé pokořila několik prodejních rekordů a v prvním týdnu její album vyšplhalo v prodejním žebříčku Billboardu rovnou na první místo. Takové ocenění si ostatně za náročnou lekci odvahy v nejisté době zasloužila.

Beyoncé pokořila s novým albem dosavadní historický prodejní rekord obchodu iTunes. Celosvětově se prodalo za první tři dny rekordních 828 773 kusů.
Zpěvačka si také připisuje nejlepší prodeje za první týden od vydání. Album obsadilo 1. místo v hitparádě Album iTunes Chart ve 104 zemích světa včetně České republiky.

Materiál, který na albu nabídla, je po obsahové stránce překvapivě osobní až intimní. V textech se objevují témata chorobného perfekcionismu a touhy být oceňována (v písni Pretty Hurts), nedostatku důvěry k vydavatelům (Haunted), překonávání pochybností o sobě samé (duet s Drakem Mine), žárlivosti (Jealous) nebo smrti (Heaven).

V sousedství tak zásadních otázek, na které se v uvedených písničkách pokouší najít odpověď, jsou pak odvážné slovní erotické obrazy, skoro až nestydaté touhy a milostná vytržení. Krášlí smyslnou Drunk In Love (duet s manželem Jay-Z), provokativní Blow a No Angel nebo téměř perverzní Partition. Pro uklidnění vzrušení jsou na albu romantická XO a přívětivá Blue.

Jinými slovy – pokud jde o texty či mimoděčná konstatování v kontextu pop music a tvorby Beyoncé, je to pestré album s trochou překvapení. V této oblasti rozhodně učinila zásadní pokrok.

Deset let po vydání jejího prvního sólového alba Dangerously In Love je jasné, že se Beyoncé velmi změnila

Na vzniku kolekce pracovali jedni z nejlepších autorů i producentů současného popového světa. Pharrell Williams, The-Dream, Hit-Boy, Timbaland, Drake, Sia Fuler, Justin Timberlake či Miguel – ti a další spojili pro Beyoncé vlivy moderního r’n’b, klasického soulu, hip-hopu, funku a porce elektroniky. Menší část alba je nahraná živě, větší je ale upletena z elektronických studiových zvuků, které světový mainstream v posledních letech provázejí tak zarputile, až se jeví být viníky jeho tvůrčí potence a schopnosti zaujmout dobrou písničkou. Beyoncé se o pár hudebních nápadů na svém albu sice opřít může, její největší předností však nadále zůstává hlas a v tomto případě i příběh kolekce.

Sedmnáct videoklipů, které ji doprovázejí, k tomu totiž zásadně přispívá. Některé z nich by se mohly jevit jako provokativní, nicméně jsou zasazeny v kontextu dosavadní práce zpěvačky. Beyoncé přece nikdy své tělo neskrývala, a tak lze přijmout skutečnost, že v tom mimo jiné pokračuje dál, jen s tím má menší problémy, než tomu bylo před lety.

Deset let po vydání jejího prvního sólového alba Dangerously In Love je i kvůli tomu jasné, že se velmi změnila. Ať už jako zpěvačka, protože dnes je v jejím výrazu víc odhodlanosti a sebejistoty, tak jako žena a umělkyně.

Žádné téma současného světového popu pro ni není tabu a dokáže s nimi pracovat jako dáma, která si už nemusí nic dokazovat. V tom je nesporně její obrovská výhoda.

Beyoncé: Beyoncé
Sony Music, 66:35

Hodnocení 70 %