Uvítejme proto snahu Václava Lukse a jeho Collegia 1704, kteří v cyklu Hvězdy barokní opery uvedli Mesiáše v úterý ve vyprodaném pražském Rudolfinu.

Třídílný oratorní kolos psaný na biblický námět do cyklu barokní opery patří, neboť autor ho psal jako dlouholetý vynikající operní skladatel se smyslem pro dramatičnost děje líčícího příchod i smrt Mesiáše.

Luksovo provedení s autentickými dobovými nástroji pochopitelně nemůže mít onu zvukovou sílu provedení soudobých, ale i komornější verze má své přednosti spočívající i v mnohem detailnějším prokreslení citových momentů díla.

Vedle orchestru a sboru Collegia Vocale se o působivé provedení zasloužili i čtyři zahraniční vokální sólisté – tři němečtí (altistka Franziska Gottwaldová, tenorista Eric Stoklossa, basista Tobias Berndt) a italská sopranistka Roberta Mameliová. Snad jen s výjimkou trochu přetažené dynamičnosti u sopránu Italky byli posluchači svědky skvělého večera, který vyvrcholil opakováním slavného Hallelujah.

A i když při něm publikum nestálo, jako je tomu zvykem v Anglii, vynahradilo si to následujícími dlouhými ovacemi. Atmosféru večera vytvořilo i vánoční osvětlení sálu designérky Pavly Beranové.