Uhde se stal žijícím klasikem právě díky muzikálové verzi Olbrachtovy sociální balady o zbojníkovi Nikolu Šuhajovi. V nevlídných 70. letech ji se Zdeňkem Pospíšilem transponovali na čistokrevný eastern a v nezamýšlenou protiváhu muzikálů anglosaské provenience.

Rezervy v intonaci

Režisér Michael Tarant s dramaturgem Zdeňkem Janálem proměnili Baladu pro banditu málem v rockovou operu. Ve scénáři pořádně zamíchali scénosledem, ze Štědroňovy rozsáhlé partitury zařadili songy, které ještě nikde nezpívali, nebáli se repeticí ani dynamických prostřihů motivů, které se invenčně prolnuly.

Petra Tenorová v roli Eržiky, Tomáš Lněnička jako Nikola

Petra Tenorová v roli Eržiky, Tomáš Lněnička jako Nikola.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Baladu už hráli s cikánskou kapelou, autoři ji předepsali pro rockový ansámbl, Petr Malásek ji zmršil chemickou vyvařeninou... Jak jdou léta, někdy se mi zdá, že se lidová hudební a textová inspirace regionů karpatského oblouku mění v soutěž o nejoriginálnější aranžmá.

To pardubické je ovšem jedinečné. Má ho na svědomí Marko Ivanović a folklórní hudební skupina TROLO s převažujícími smyčci. Aktérům místy provokativními dodekafoniemi zpívání nijak neulehčili. A třeba Jetelinka drobná trávu převyšuje odkazuje pro změnu na sound a rytmy krajin po tureckých vpádech. Je to inspirace zcela nová a dokonalá.

Petra Tenorová (Eržika), Josef Pejchal (četník Kubeš)

Petra Tenorová (Eržika), Josef Pejchal (četník Kubeš).

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Jemný akcent na pravoslavné polyfonie, které znějí intonačně bezchybně, to když je na jevišti pop (Pavel Novotný), způsobil, že po prázdninách měli v Pardubicích přidat před premiérou ještě aspoň dvě zkoušky.

Intonačně hodně tápe Petra Tenorová (Eržika) a v obtížném partu a cappella také Zdena Bittlová (Morana). Nejenom v jedné z nejlepších sborových písní – Jede forman dolinou – druhý hlas vystrčený na předscénu zcela spolykal hlas první.

Janečková a Špiner

Ani Tomáš Lněnička v titulní roli neměl svůj den. Hlasová indispozice tlačila do oka slzu vzpomínky na jeho výkon v roli Nikoly v rodném Klicperově divadle. Dvě hvězdy ale přece i pěvecky zářily: Ladislav Špiner jako Derbak a Petra Janečková coby jeho žena. Tak trochu nespravedlivě se výkonem takřka bez kazu stali postavami hlavními.

Petr Dohnal coby Žid Mageri

Petr Dohnal coby žid Mageri.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Po duchu předlohy postavili Mageriho Petr Dohnal nebo četníka Kubeše Josef Pejchal. Josef Vrána hraje četnického velitele vytrvale a zbytečně fortissimo... Pořád si myslím, že po letech na zapřenou nebyla u nás Balada pro banditu ještě doceněna. Až se u Labe výkony usadí a zmírní kanonádu, která se možná hodí na hrad, ne však do divadla, bude to inscenace krásná.

Celkové hodnocení: 75 %