„Řada herců podala výpověď a jejich počet se množí jako lavina. Jako člověk, který tu deset let dělal, jsem přesvědčen, že je nestáhnou; alespoň ne všichni. Zahájení sezóny už za měsíc je tak ohroženo,” řekl člen garanční rady a rektor AMU Jan Hančil. Burian se má s ministrem kultury setkat v pátek; pokud Balvín přijme jeho podmínky, garanční rada řediteli doporučí, aby podnikl kroky k nápravě personální krize.

„Výpovědi podané během srpna platí od 1. září. Pak běží dvouměsíční výpovědní lhůta, čímž by se odchod herců projevil k 1. listopadu,” řekl mluvčí divadla Tomáš Staněk. Nevyloučil však, že řada z nich by své role dohrávala. Mezi prvními činoherními tituly jsou v programu 6. a 8. září Pán z Prasečkova a Richard III.

Podle informací z kuloárů české první scény jsou nejohroženějšími inscenacemi právě Shakespearův Richard III. a také Bláznivý den a Figarova svatba, v nichž hraje Richard Krajčo. Umělecké vedení se s Burianem sejde 9. srpna – těsně předtím, než se vydá na ministerstvo.

Komedii chybí většina herců

Těžkou hlavu bude mít především umělecký šéf činohry Michal Dočekal, pokud se vrátí do funkce, a režisér a držitel několika Cen Alfréda Radoka David Drábek. Ten má od 11. září zkoušet nejhranější Šamberkovu komedii Jedenácté přikázání s plánovanou premiérou 21. listopadu. Přitom ve výpovědích jsou Alois Švehlík, Jana Pidrmanová, Saša Rašilov, Martin Pechlát, David Prachař a Pavla Beretová, tedy většina obsazených herců.

Vloni měla premiéru na Nové scéně Národního divadla v Praze jedna ze základních divadelních her 20. století – Nosorožec Eugena Ionesca. David Prachař v ní hraje Bérengera, jako Daisy vystupuje Lucie Žáčková.

David Prachař a Lucie Žáčková

FOTO: ČTK

Odchody hvězd zažila česká první scéna několikrát – po revoluci například „zlatou kapličku” opustili Luděk Munzar a Jana Hlaváčová. Podle někdejšího ředitele Divadla na Vinohradech Jindřicha Gregoriniho lze však inscenaci přeobsadit či v ní může bývalý člen hostovat za honorář.

S Burianovým odvoláním vyjádřila zásadní nesouhlas i Herecká asociace a ministrův „neuvážený krok” označila za návrat do chaosu. „V této věci máte naši naprostou podporu,” napsali naopak v otevřeném dopise ministrovi odboráři české první scény, s nimiž se o svém rozhodnutí radil. Však si také Burian jako další ze svých podmínek vymínil, že odborové organizace budou, v souladu s platnou legislativou, jednat výhradně s ředitelem ND, případně následně se smírčím orgánem či soudem. Nikoliv s ministrem kultury, který pro ně není partnerem ze zákona.

Po setkání s garanční radou Burian potvrdil, že vypracuje aktualizaci návrhu koncepce české první scény z ledna tohoto roku. Podkladem mu bude audit ekonomicko-správního fungování Národního divadla z 19. června a personální audit, který se uskuteční do konce roku. Aktualizaci návrhu koncepce dokončí k 31. lednu 2014. Měla by mít charakter základního strategického materiálu do roku 2019.

Členové týmu expertů a garanční rady apelují na politiky, aby Národnímu divadlu pomohli a umožnili v co nejkratší době přijetí nového zákona, který této významné veřejné kulturní instituci zajistí vhodnější formu právní subjektivity. Garanční radu jmenovala minulá ministryně Alena Hanáková jako svůj poradní orgán, který má tlumočit požadavky ministerstva jako zřizovatele a projednávat strategická rozhodnutí. Jsou v ní divadelní ředitelé Jiří Šesták, Stanislav Moša a Eva Kejkrtová Měřičková, dramatik Milan Uhde a rektor AMU Jan Hančil.