„Naučit se všechny ty medicínské věci, abych působil přirozeně, je totiž pro člověka, který tomu vůbec nerozumí, dost těžké. Ale byla to hezká práce – skvělý scénář, výborný tým, to se to pak hraje!“ dodal herec.

Více než hezkou měl ve filmu i hereckou partnerku: půvab Rooney Mara z filmů The Social Network nebo Muži, kteří nenávidí ženy, je sice tentokrát poněkud dekadentní, ale naprosto to odpovídá její postavě mladé ženy, která nezvládla psychickou zátěž a propadla nejdřív antidepresivům a pak i jejich vedlejším účinkům.

V New Yorku už bylo natočeno tolik skvělých velkých filmů, že to člověka poněkud znervózňuje

Jeden z nejoriginálnějších tvůrců současnosti, režisér Dannyho parťáků, Sexu, lží a videa či dramatu Traffic – Nadvláda gangů Steven Soderbergh totiž tentokrát natočil čistý thriller, který sice podle očekávání neuznala porota Berlinale hodnným ocenění, ale pro diváky to bylo jedno z mála sympatických osvěžení letošní festivalové soutěže.

Emily a Martin Taylorovi byli původně dokonalý a úspěšný pár. Jenže pak dostal Martin čtyři roky natvrdo za zneužívání informací v obchodním styku. A o nic lépe než on v base na tom není ani Emily, kterou v přepychu jejich manhattanského bytu přepadají příšerné deprese. Psychiatr Jonathan Banks navrhuje hospitalizaci, ale Emily odmítá, a tak přicházejí na pořad antidepresiva. Jenže ta nezabírají, jak by měla, a tak jí Banks předepíše nové léky, které však mají děsivé vedlejší účinky – mají moc zničit manželství, pověst do té doby respektovaného lékaře, mohou dokonce zabíjet – ale kdo za to bude zodpovědný?

Soderbergh končí?

Soderbergh tedy natočil psychologický thriller z atraktivního medicínského prostředí, který barvitě líčí, co všechno mohou napáchat vedlejší účinky léků. K volbě tématu i žánru v Berlíně poznamenal, že hodlá s režií skončit, protože mu jdou na nervy tahanice s producenty. Na závěr kariéry si tedy dopřál něco úplně jiného, než točil dosud.

„Chtěl jsem něco, co bude zábava dělat i sledovat,“ řekl režisér, který Vedlejšími účinky uvedl již podruhé do života scénář Scotta Z. Burnse. První byla Nákaza, jejímž tématem bylo zase šíření smrtelně nebezpečného viru.

„Už dlouho jsem nečetl americký scénář s takovou strukturou. Obsahuje hodně vrstev a věcí, se kterými jsem si mohl pohrávat,“ chválil režisér scénář a Burnes k tomu dodal: „Tentokrát jsem přizval ke spolupráci skutečného psychiatra, dr. Sashu Bardeye, který byl jednak mým spoluscenáristou, jednak se stal i koproducentem.“

Burns začal na příběhu pracovat už před deseti lety, když v rámci rešerší pro jeden televizní seriál zavítal do psychiatrické kliniky. Původně uvažoval, že scénář natočí sám, ale nakonec ho radši svěřil Soderberghovi. Ten získal skvělé obsazení (vedle dvou již zmíněných hvězd zde hrají také Channing Tatum či Catherine Zeta-Jonesová), které filmu dodává na působivosti.

Čekání na hudbu

Natáčelo se v New Yorku a nejbližším okolí, k čemuž Soderbergh poznamenává: „V New Yorku už bylo natočeno tolik skvělých velkých filmů, že to člověka poněkud znervózňuje.

Je to místo, kde točil Sidney Lumet, Martin Scorsese nebo Alan Pakula a vytvořili tu doslova ikonické filmy. Ale já jsem se přesto pro New York rozhodl, protože mi šlo hlavně o to, aby byla místa natáčení organicky spjata s příběhem. Vyprávění je to nejdůležitější, ale musí zapadat do prostředí, v němž se odehrává, chtěl jsem, aby mi atmosféra místa pomohla vyprávět příběh,“ dodává režisér.

Soderbergh film natočil už na jaře 2012, ale do kin ho tenkrát ještě nepustil. Stál totiž nesmírně o to, aby hudbu k tomuto filmu napsal skladatel Thomas Newman, který byl v té době ale zaneprázdněn skládáním hudby k bondovce Skyfall.

Soderbergh si tedy počkal, a není pochyb o tom, že se to vyplatilo – hudba patří k nejvýraznějším prvkům Vedlejších účinků.

A my si teď počkáme, jestli to je opravdu Soderberghův poslední film. Nikomu se totiž nechce moc věřit tomu, že by tento osobitý, výrazný filmař, který v lednu oslavil teprve padesátiny, opravdu s prací skončil.